Skolereform får børn til at droppe fritidsaktiviteter

Færre børn deltager i fritidsaktiviteter om eftermiddagen som konsekvens af skolereformen, viser en ny undersøgelse. DGI opfordrer skoler og kommuner til at prioritere samarbejdet.

Færre børn deltager i fritidsaktiviteter om eftermiddagen som konsekvens af skolereformen, viser en ny undersøgelse. (© Colourbox)

Skolereformens længere skoledage ser ud til at ramme børn og unges deltagelse i idrætsaktiviteter efter skoletid, hvis ikke skolerne har fokus på samarbejde mellem skole og idrætsforeninger. Det viser en undersøgelse, som DGI har foretaget.

1668 foreningsledere har deltaget i den landsdækkende undersøgelse, der belyser, hvordan skolereformen har påvirket medlemstallet i idrætsforeningerne.

I 30 procent af de foreninger, der har aktiviteter for de 5 til 16-årige, er deltagelsen på børne- og ungdomsholdene faldet, mens deltagelsen er steget i seks procent.

Gul lampe blinker

DGI's formand, Søren Møller, mener, at det er foruroligende, at skolereformen ser ud til at ramme foreningsdeltagelsen, hvis ikke skolen er opmærksom på samarbejdet mellem skole og fritid.

- Vi ser en gul lampe blinke, og det er noget skidt. Derfor er det vigtigt, at kommunen, skoleledelsen og skolebestyrelserne tager det alvorligt.

- Skoledagen skal tilrettelægges, så børnene også har tid og lyst til at deltage i foreningsaktiviteter. Og det er vigtigt, at skolen er med til både at synliggøre foreningsaktiviteterne og at motivere til deltagelse, siger Søren Møller.

Lær af de gode eksempler

Søren Møller pointerer, at det grundlæggende er et stort fremskridt, at alle danske børn med skolereformen får mere idræt, leg og bevægelse i dagligdagen.

Men mange skoler oplever, at skolereformen er en stor mundfuld, og derfor vil det komme til at tage tid at få samarbejdet i gang mellem skoler og foreninger.

- DGI tror fortsat på, at skolereformen kan blive til gavn for foreningslivet, men det kommer ikke af sig selv. De foreløbige erfaringer viser, at der skal være opmærksomhed på samspillet mellem skole og forening, og vi skal lære af de gode eksempler, der allerede findes, siger Søren Møller.