Vi bliver rigere men køber mindre benzin

Selvom vi får flere penge mellem hænderne, bliver Danmark grønnere, viser ny rapport.

Der bliver længere mellem de her besøg i fremtiden. (© DR)

Vi behøver ikke skynde os at købe en dyr cykel i stedet for en ny bil, hvis vi i Danmark vil mindske trafikforeningen og CO2-udledningen i fremtiden.

Vores samfund kan nemlig sagtens blive grønnere, samtidig med vi bliver rigere, og væksten stiger, også selvom vi fortsætter med at køre rundt til job, sport og andre ærinder i bil.

Det viser Klimaministeriets rapport "Den danske basisfremskrivning", som udkommer i dag.

- Vi kan godt bevæge os mere og mere rundt, men samtidig udlede mindre og mindre. Det, synes jeg, er en rigtig interessant og positiv udvikling, siger klima-, energi- og bygningsminister Rasmus Helveg Petersen (R).

Færre optankninger ved benzinstanderne

Ifølge rapporten vil der fra i dag og frem til 2025 ske et fald i vores samlede forbrug af især benzin og også et mindre fald i forbruget af diesel. Det er selvom, ministeriet regner med, at vi vil køre mere rundt i vores biler, fordi vi får flere penge mellem hænderne.

Den gode udvikling har faktisk været i gang i nogle år. Vores nye biler kører nemlig længere og længere på literen, så der bliver fyret mindre brændstof af per kilometer, vi tilbagelægger. Og ifølge rapporten vil vi om elleve år bruge 15 procent mindre energi per kilometer, end vi gør i dag.

Godt men ikke godt nok

Hos Dansk Energi bliver fremtidsudsigterne varmt modtaget, men direktør Lars Aagaard mener alligevel ikke, det ser lyst nok ud. For selvom vi bruger mindre benzin, så er der lang vej endnu, før vi bliver helt fri for det.

- Det er kun et lille skridt på vejen. Vi ser gerne, at der for eksempel kommer langt flere elbiler på vejene, siger Lars Aagaard.

Elbilers fremtid er usikker

Klimaminister Rasmus Helveg Petersen medgiver også, at regeringen ikke er helt i mål med sine planer om at gøre Danmark mindre afhængig af fossile brændstoffer. Her er elbiler et godt og klimavenligt alternativ til den almindelige bil, siger han.

Ministeriet har dog i sin rapport ikke regnet med, at antallet af elbiler fortsætter med at vokse. Det er nemlig endnu usikkert, om politikerne vil forlænge den afgiftsfritagelse, som ellers har gjort det billigere at anskaffe sig en elbil.

Fritagelsen gælder kun til og med 2015, og derefter vil danskerne måske ikke nær så ofte få lyst til at købe sig en klimavenlig elbil med fra bilforhandleren.

- Jeg er positivt stemt over for måske at forlænge afgiftsfritagelsen, men det er for tidligt at sige, om det kan lade sig gøre i forhold til så meget andet. Jeg håber, at danskerne fremover også vil se på de andre fordele ved elbilen og derfor blive ved med at købe dem, siger Rasmus Helveg Petersen.