Skoleledere om inklusion: Det begynder at gå bedre

Otte ud af ti lærere mener ikke, at de inkluderede elever får den undervisning, de har krav på. Det kommer bag på Skolelederforeningen.

Formanden for Skolelederforeningen er bekymret over, at så mange lærere ikke mener, at de giver de inkluderede elever den undervisning, som de har krav på. (© Colourbox)

Skolelederforeningen kan ikke genkende kritikken om, at inklusionsbørn ikke får den undervisning, som de har krav på.

- De tilbagemeldinger, vi får, er, at det stille og roligt begynder at gå bedre. At man får bedre og bedre fat på, hvordan man skal håndtere det, siger formand Claus Hjortdal.

Han forklarer dog også, at billedet er forskelligt fra kommune til kommune, alt efter hvor velforberedte de har været, men at det overordnet set går den rigtige vej.

Elever er uenige med lærerne

Meldingen kommer efter, at Danmarks Lærerforening har gennemført en rundspørge, hvor hele 84 procent af de lærere, som har elever i deres klasse, der tidligere ville have været i et specialtilbud, svarer, at de ikke kan give eleverne den undervisning, som de ellers har krav på.

At der er tale om så mange lærere, kommer bag på Claus Hjortdal, der henviser til et statusnotat fra Det Nationale Forskningscenter for Velfærd (SFI) fra begyndelsen af september.

Heri er konklusionen, at trivslen blandt 9000 skoleelever i 5. og 7. klasse overordnet set er god.

- Når eleverne har en fornemmelse af, at lærerne faktisk lykkes med arbejdet, så strider det jo lidt imod, at lærerne ikke synes, at de leverer det rigtige resultat. Der tænker jeg, at der må vi arbejde på at få sammenstemt billedet, siger han.

I konklusionen i statusnotatet fremgår det dog også, at der er et stykke vej endnu, før målet er nået, og at specielt gruppen af tilbageførte elever, og de elever, som modtager støtte, både trives og deltager i skolen i mindre grad.

Håbede på undersøgelsesfrit halvår

Claus Hjortdal havde allerhelst set, at der ikke var blevet lavet nogen undersøgelser i det første halve år. For når to store reformer, skolereformen og inklusionsloven, skal køres ind på samme tid, vil det give udfordringer og utilfredshed, mener han.

Også fordi folkeskolen skal ændre sit tankesæt om, at børn med særlige behov skulle udsluses.

- Nu har vi brugt 20 år på den anden model, og det kommer til at tage nogle år endnu, inden man føler, at det her er den rigtige måde at tænke på, siger han.

Formand: Det er problematisk

Selvom Skolelederforeningen altså har en anden oplevelse af inklusionen, er det bekymrende, at så mange lærere ikke føler, at de leverer varen, mener Claus Hjortdal.

- Vi ved, at hvis det skal lykkes, så er dem, der står i frontlinjen, dem, der skal udføre arbejdet, utroligt vigtige. Og det er rigtig vigtigt, at de ser, at det, der sker, er det rigtige og at de fornemmer, at det går den rigtige vej, siger han.

- Så det er problematisk, at så mange vurderer, at de ikke kan give eleverne det tilbud, de har krav på.

Se første afsnit af 'DR Dokumentar: Folkeskolen - Forfra' tirsdag aften klokken 20.45 på DR1. Vi hører også gerne om jeres erfaringer med den nye folkeskole på skolereform@.dr.dk.