Deadline for Danmarks største våbenhandel

Meget tyder på, at amerikanske Lockheed Martin får en millardkontrakt, når det danske forsvar næste år skal købe nye kampfly.

Fristen for udbuddet om pristilbud til det danske forsvars kommende kampfly er idag. Det bliver en af disse tre modeller. Fra toppen: F-35A Lightning II Joint Strike Fighter, Eurofighter Typhoon og F/A-18F Super Hornet. (© Scanpix)

Det bliver et af Danmarkshistoriens største offentlige investeringer, når politikerne næste år skal vælge hvilke nye kampfly, Forsvarets piloter skal flyve i de næste mange år.

I dag kl.12 var der frist for bindende pristilbud i udbudsrunden, og fire kandidater har meldt sig på banen om milliardkontrakten, der vil løbe over de næste 40 år.

Det giver politikerne lidt under et år til at beslutte sig for, hvem der løber med kontrakten 1. juli 2015.

- Vi skal have nye fly, fordi de nuværende kampfly stammer fra 1970'erne, og stellene og motorerne har fløjet for mange timer, siger Andreas Krog, redaktør og ejer af nytkampfly.dk, til DR Nyheder.

Han er journalist og har fulgt indkøbet af de nye kampfly siden 2008.

Sverige har trukket sig

Indkøbene af nye fly vil koste omkring 30 milliarder kroner, og de skal afløse de aldrende F-16 fly.

Det har hele tiden været forventningen, at fire producenter ville lægge bud ind på at levere Danmarks kommende kampfly, men det svenske tilbud trukket tilbage i sidste øjeblik oplyser Forsvaret i en pressemeddelelse.

- Det skyldtes en vurdering af, om de har en chance. Det er en mindre organisation i forhold til de øvrige producenter, og de har vurderet, at det er bedre at bruge energi på andre udbud, siger Andreas Krog til DR Nyheder.

Han fortæller, at den svenske producent, der tidligere havde udbudt modellen Saab JAS 39 Gripen E er fine fly, men at de måske passer bedre til lande i Sydamerika.

Det sikre eller smarte valg?

Med 'Gripen' ude af billedet står Danmark tilbage med tre muligheder.

Ifølge Andreas Krog er intet afgjort endnu, men alt tyder på, at det bliver den amerikanske producent, der løber med ordren.

- Meget tyder på, at valget falder på Joint Strike Fighter, fordi de er de nyeste fly, og dem USA også selv investerer i. Men der er en 'IC4-risiko' i form af, at flyene ikke er testet på samme måde som de to øvrige modeller, siger Andreas Krog.

Omvendt har både 'Super Hornet' og 'Eurofighter Typhoon' en lav projektrisiko ifølge redaktøren, fordi flyene er gennemtestede.

- Valget står mellem den smarte og topmoderne, men risikofyldte løsning. Eller den sikre løsning med lidt ældre fly, der kan være på vej ud af produktion, siger han.

Projekt tilbage fra 1997

Der er også et andet argument, der taler for Joint Strike Fighteren.

Danmark var nemlig med i et fælles Nato-projekt, som begyndte tilbage i halvfemserne.

- I 1997 gik Danmark med i industrisamarbejdet omkring udviklingen af Joint Strike Fighter sammen med otte andre lande, siger Andreas Krog.

Og ifølge Ritzau har alle landene i samarbejdet valgt at købe flyene bortset fra Danmark.

Danmark har blandt andet leveret dele og bidraget økonomisk til udviklingen af flyet.

Prisen har dog hele tiden været en usikkerhedsfaktor og er steget i projektets levetid.

Handler om politiske allierede

Men det handler ikke kun om kroner og ører, når militæret skal have nyt grej.

- Beslutningen er i høj grad storpolitisk. Man vil kigge på hvilke af de lande, vi normalt betragter som allierede, der bruger hvilke fly, siger Andreas Krog.

Der er også en økonomisk spekulation i forhold til at vælge de samme fly som sine venner.

- Så kan man gå sammen om levetidsinvesteringerne, og vedligeholdelsesafgifterne vil formentlig være lavere, end hvis man sidder med alle udgifterne selv, siger Andreas Krog.

Det sker der nu

Når de bindende pristilbud officielt afgives i dag, så har politikerne præcis 406 dage til at tage den endelige beslutning.

I forbindelse med fristen i dag har producenterne svaret på 950 spørgsmål om deres produkt til Forsvarsministeriet.