Taxibranchen: Ny samkørselstjeneste skaber pirattaxier

Samkørselstjenesten Haxi er kommet til Danmark. Taxibranchen kalder den unfair konkurrence og vil have politikerne til at gribe ind.

Den etablerede taxibranche raser mod en ny samkørselsapp. Den er med til at fremme piratkørsel, lyder kritikken. (© Haxi.me)

En ny samkørselstjeneste er kommet til Danmark. Tjenesten hedder Haxi, og med hjælp fra en app på mobiltelefonen, kan man arrangere såkaldt "spontan samkørsel", som tjenesten selv formulerer det.

På Haxi er der private chauffører, som man kan kontakte direkte og spørge om en tur, ligesom man har muligheden for at bestille en tur, som chaufføren så kan vælge at sige ja til. Men tjenesten møder massiv kritik fra taxibranchen, der mener, den er med til at skabe pirattaxaer.

Tjenesten opfordrer nemlig brugerne til at donere penge for turen, og det er på kant med taxiloven, vurderer brancheforeningen Dansk Taxi Råd.

- Det viser sig jo rent faktisk, at man jo ofte skal betale chaufføren en eller anden form for ydelse for at køre turen. For os at se er det her pirattaxikørsel, som man forsøger at legalisere via en app, siger Trine Wollenberg, direktør i Dansk Taxi Råd.

Startet i Norge

Haxi har eksisteret siden starten af året, hvor den skød op i Stavanger i Norge. Siden har tjenesten bredt sig til det meste af landet, og i dag er det muligt at finde en privat chauffør i de fleste byer i den sydlige del af landet. Men i Norge har både myndigheder og branche reageret negativt på den nye tjenestei. Taxibranchen har raset, mens politiet ikke er i tvivl om, den er ulovlig.

- Der er ikke rigtig nogen tvivl om, at der er tale om pirattaxikørsel, sagde politiinspektør Kristian Johansen fra Stavangers politi tilbage i december til norske NRK, umiddelbart efter tjenesten var startet.

Haxi har på rekordtid fået en solid base af chauffører. Ifølge tjenesten selv er der nu op mod 1.400 private chauffører i Norge og Danmark tilsammen.

- Det er et problem, fordi det er ulige konkurrence i forhold til de etablerede taxiselskaber. Forbrugeren har jo ingen garanti for, at den chauffør, man sætter sig ind hos er uddannet og har kørekørt, siger Trine Wollenberg

Branchen opfordrer derfor politikerne og transportminister Magnus Heunicke (S) til at gribe ind og regulere på området.

Samkørsel er lovlig

Det er som udgangspunkt lovligt at arrangere samkørsel herhjemme, så længe man deler transportomkostningerne. Til gengæld er det ulovligt at tjene penge på kørsel, hvis det sker kommercielt. Men Haxi-stifteren, danske Aleksander Sønder, mener udelukkende, at tjenesten er med til at formidle kontakt mellem passagerer og chauffører.

- Lige nu er det bare en formidlingstjeneste, hvor vi anbefaler brugerne at dele omkostningerne til benzin. Og så har vi lagt os op af amerikanske systemer, hvor vi anbefaler, at brugerne kan give drikkepenge til chaufføren for ulejligheden, siger Aleksander Sønder til DR Nyheder.

Men når man kigger på jeres tjeneste, så kan eksempelvis finde brugere, der skriver, at de tager syv kroner per kilometer. Mener du ikke, det er pirattaxikørsel?

- De brugere går vi ind og tager fat i og siger, det ikke er det, der er meningen med systemet. Vi prøver at uddanne folk i at bruge systemet på den rigtige måde. Det er der nogle udfordringer med, når man er en nystartet virksomhed.

Vi har den seneste uge holdt øje med den her app, hvor den samme bruger har tilbudt at køre ture for syv kroner per kilometer. Synes du I gør det godt nok?

- Det kan man selvfølgelig diskutere, men vi kigger på det og tager løbende fat i brugerne, så det synes jeg egentlig.