37-årige Regina Holmegaard fra Glamsbjerg på Fyn døde torsdag den 27. marts af en blodprop i hjertet blot en time efter at have været i telefonisk kontakt med vagtlægen.
Kvinden beskrev helt præcis, at hun havde smerter i brystet og vejrtrækningsproblemer. Men vagtlægen gav hende rådet at tage panodiler og Ipren, skriver Fyens.dk.
Hos chefen for vagtlægerne i Region Syddanmark vil man ikke gå for meget ind i den konkrete sag, der nu er overdraget til Patientombuddet, fordi kvindens kæreste har klaget.
Vagtchef Ole Holm-Thomsen ønsker ikke at udtale sig om skyldsspørgsmålet i sagen om kvindens død.
Vil afvente klagesag
- Nu bliver der indhentet relevante oplysninger fra begge parter, og så kommer Patientombuddet med deres afgørelse. Den plejer vi at tage til efterretning, siger Ole Holm-Thomsen til DR Nyheder.
Han fortæller, at vagtlægernes uddannelse gør dem i stand til at stille diagnoser over telefonen. Derfor behøver patienter ikke at frygte at ringe på trods af den konkrete sags tragiske udfald.
- Som udgangspunkt kan patienterne regne med vagtlægens vurdering. Det er de jo uddannet til. Det sker ekstremt sjældent, at konsekvenserne bliver så fatale som i det her tilfælde, siger Ole Holm-Thomsen.
Flere klager over receptpligtig medicin
Men kan man nå at stille en diagnose på få minutter over telefonen?
- Det afhænger af den konkrete sag, hvor længe der går. Nogle patienter bruger vi længere tid på. Vi har 600.000-700.000 samtaler om året. Og de fleste klagesager handler om, at folk har haft urealistiske forventninger til, hvad vi kan udskrive af medicin.
Ole Holm-Thomsen opfordrer patienterne til at mærke ordentligt efter, hvis de har smerter. For er det alvorligt, skal de hellere ringe 112 med det samme.
- Hvis man virkelig fejler noget alvorligt, så skal man tage sagen i egen hånd. Har man smerter i brystet, skal man måske ikke ringe til vagtlægen, tilføjer Ole Holm-Thomsen.