Læring ved hjælp af digitale hjælpemidler som fagportaler, læringsspil og ibøger vinder frem på landets folkeskoler. Det viser en ny effektmåling, som Undervisningsministeriet torsdag har offentliggjort.
Men der er store forskelle på, hvor god den enkelte skole og de enkelte lærere på samme skole er til at bruge den nye teknologi i undervisningen. Det bekymrer elevernes forældre.
- Det skal ikke handle om, at man som elev kan være heldig, fordi man har den rigtige lærer, eller går på den rigtige skole. Alle børn i Danmark skal have mulighed for at få undervisning, der passer til dem ved hjælp af it, siger Mette With Hagensen, landsformand for Skole og Forældre, til DR Nyheder.
Hun glæder sig over, at hjælpemidlerne kan gøre differentieret undervisning lettere, og at teknologien sparer lærerne for tid, men forskellene skal udlignes.
Forskel på ny og gammel
Den delte begejstring går igen hos eleverne, som glæder sig over, at teknologien hjælper den enkelte til at blive bedre, men der er brug for forbedringer, mener de:
- Der stor forskel på en lærer, der lige kommer fra seminariet, og en ældre lærer, som ikke har fået ordentlig efteruddannelse. Og så der er også mange steder, hvor en tredjedel af klassen kan bruge hele timen på at få startet computeren, så det halter stadig, siger formand for Danske Skoleelever, Miranda Wernay Dagsson.
Ifølge Mette With Hagensen kan de digitale læremidler være med til at hjælpe landets lærere med at implementere folkeskolereformen, som træder i kraft efter sommerferien. Det kræver dog, at der sker væsentlige forbedringer, mener forældreformanden.
Reformen betyder blandt andet, at anvendelsen af it og digitale læringsformer skal styrkes.