Den spritnye stormoské i Rovsingsgade på ydre Nørrebro, der er finansieret for 150 millioner kroner doneret af den tidligere emir af Qatar, er afhængig af politiske kræfter og styres bag linjerne af Det muslimske Broderskab.
Sådan lyder anklagen fra den tidligere imam Ahmed Akkari.
- Jeg ved det i kraft af mit mangeårige virke i det islamistiske miljø og i kraft af de nøglepersoner, der er omkring moskeen. Desuden var jeg en dag ude ved moskeen sammen med Naser Khader, hvor en mand kom kørende i en BMW og Khader spurgte, hvad han skulle. Han skulle bede med Broderskabet, siger Akkari.
Arbejder for sharia-baseret stat
Han blev kendt under Muhammed-krisen og var en af de mest fremtrædende skikkelser, der sammen med andre dansk-baserede imamer rejste til Mellemøsten for at gøre opmærksom på Jyllands-Postens tegninger. I august 2013 fortalte Akkari i et interview, at han havde fortrudt sin rejse dengang.
Det muslimske Broderskab er en sunnimuslimsk og islamistisk bevægelse, der arbejder for en islamistisk vækkelse og skabelsen af en sharia-baseret stat i en række mellemøstlige lande.
- De almindelige muslimer i Danmark bør vide, hvad de bakker op om. De vil gerne have en moské, men ikke en, der er styret af kræfter, de ikke kan identificere sig med, siger Ahmed Akkari.
Forsker: Broderskab styrer ikke noget
Dansk Islamisk Råd, der bestyrer moskeen i Rovsingsgade, afviser at være en del af Det muslimske Broderskab. Og ifølge Brian Arly Jacobsen, der er religionssociolog ved Københavns Universitet og har forsket i islam og de danske moskeer, er Ahmed Akkari da også ude i noget af et vildskud med sine anklager.
- Det muslimske Broderskab styrer ikke noget. Det er ikke en forening, og det viser, hvor lidt han ved om Broderskabet. Det er da muligt, at man kan finde en imam i Dansk Islamisk Råd, der er inspireret af Broderskabet, men det betyder ikke, at han er styret af dem, siger Brian Arly Jacobsen.
Han mener, at den nye stormoské på Nørrebro er vigtig for muslimers integration i det danske samfund.
- Sunnimuslimerne får et markant symbol for deres religiøse praksis i Danmark og er ikke længere hensat til mørke kældre og fabrikslokaer. Det er en glædelig dag for integrationen, siger Brian Arly Jacobsen.