Lærere fælder hård dom over inklusion

Danmarks Lærerforening har undersøgt lærernes oplevelse af inklusion i ti kommuner, og dommen er hård.

75 procent af de adspurgte lærere mener, at inklusion har en negativ betydning for undervisningen. (© DR)

Eleverne er forsøgskaniner - og forældre melder i stor stil deres børn ud af folkeskolen.

Så hård lyder dommen fra Dorte Lange, der er næstformand i Danmarks Lærerforening, om forsøget med at skulle inkludere 10.000 flere børn fra specialskoler og -klasser i den almindelige folkeskole.

Hun henviser i dagens Berlingske til en ny undersøgelse i de ti kommuner, der har haft et særligt samarbejde med Undervisningsministeriet om inklusion.

Negativ virkning på undervisning

82 procent af lærerne siger, at de inkluderede børn ikke får det undervisningstilbud, de har brug for, og 75 procent siger, at de inkluderede børn har en negativ betydning for undervisningsmiljøet i klassen.

Samtidig føler 80 procent af lærerne ikke, at de er ordentligt rustet til at undervise de inkluderede børn.

/DR Nyheder/