Mange kørelærere sender bevidst deres elever til køreprøve, før de er parate. Det giver nemlig flere penge i kassen, når eleverne dumper og skal have flere køretimer.
Særligt hovedstadsområdet er plaget af kørerlærere med den forretningsmodel, fortæller politiinspektør, Jens Jespersen, der er leder af Københavns Politis færdselsafdeling.
- Vi ved, at der er nogle kørelærere og køreskoler, der spekulerer i, at eleverne skal dumpe til køreprøven, for så kan de tjene ekstra penge på ekstra køretimer, siger han.
Køreskoler reklamerer ofte med en startpakke på for eksempel 16 køretimer og teori til omkring 5-6.000 kroner. Men når eleverne dumper, skal de have ekstra køretimer til en højere timepris.
Høj dumpeprocent
Det er dumpeprocenten i København, der afslører, at landsdelen har et særligt problem. Landsgennemsnittet lå i 2013 på 33,5 procent, mens de københavske kørekortaspiranter dumper noget oftere.
- Vores dumpeprocent i København er på 46 procent. Det er cirka 12 procentpoint højere end landsgennemsnittet, siger Jens Jespersen.
Politiet forsøger at sætte en stopper snyderiet. Og det er de godt på vej, fortæller Jens Jespersen.
- Vi har i øjeblikket 20 sager, der ligger klar og venter på, at der bliver truffet en afgørelse i Vestre Landsret, og så kører vi de her 20 sager igennem systemet.
Lettere at fratage autorisation
Politiet ønsker, at det skal være lettere at tvinge kørelærere, der svindler, til at dreje nøglen om.
- Der er mulighed for at fratage en kørelærer autorisationen. Vi har måske et ønske om, at det skal blive lettere, siger Jens Jespersen.
De sager, som politiet har liggende handler ofte om fejl og sjusk i lektionsplanlægningen, hvor startpakken for eksempel er utilstrækkelig.
Men næsten ligeså mange sager handler dog ikke om kørelærerne, men om tolke, der ulovligt hjælper kørekortsaspiranterne ved at oplyse svarerne til teoriprøverne.