Endnu en PISA-undersøgelse skoser de danske folkeskoleelever, hvoraf hver femte ikke evner at løse basale dagligdagsproblemer, hvilket betyder, at de ikke er i stand til at passe et job eller tage en uddannelse.
Et projekt kaldet Talentspejderne giver derfor, i samarbejde med mentorer fra erhvervslivet, de unge en forståelse for, hvad der kræves af dem i den virkelige verden.
Kan være en stor hjælp
En af de unge, der har været igennem forløbet, er Thor Lolk-Hansen. Han fik i 8. klasse at vide, at han var ordblind. Planen var derfor, at han blot skulle tage folkeskolens afgangsprøve i to fag.
Kort tid inden eksamenstiden besluttede han sig for alligevel at gå til eksamen i alle fag, fortæller hans mor Gertrud Lolk-Hansen.
- Han har bestået alle fagene, fortæller hun.
- Og det har jo været… Ja, det er ikke til at sætte ord på.
Hjælper de unge med at se deres talenter
Ideen bag Talentspejderne er at knytte en mentor fra erhvervslivet til de bogligt svage eller blot skoletrætte elever. Derved bliver de unge opmærksomme på, hvad der forventes af dem, når de en dag skal ud på arbejdsmarkedet.
Derudover bliver de unge gjort opmærksomme på, hvilke talenter de har og hvad deres stærke sider er.
- Nogle er unge, der er blevet ødelagt i folkeskolen, fordi der er fokus på det boglige, mens det at være god med hænderne, være en god kammerat eller leder, ikke er noget, man fokuserer på i folkeskolen, forklarer projektleder Tom Thinggaard Pedersen fra Talentspejderne.
Thor blev en gladere dreng
Gertrud Lolk-Hansen fortæller, at der var flere ting, der gjorde, at hendes søn Thor fik en god afslutning på sin folkeskoletid. Blandt andet skiftede han skole, og oplevede medgang med sin sport.
Derfor vil hun heller ikke tilskrive forløbet al æren for fremgangen. Den skal tilskrives Thors egen vilje. Alligevel har hun ikke andet end godt at sige om Talentspejderne.
- Det, at Bjarne, hans mentor, ikke kendte til Thors baggrund, gjorde, at der pludselig var en, der så ham med nye øjne og så hans kvaliteter og fightervilje.
- Han følte, at der blev lyttet til ham og gjort noget. Så han var en gladere dreng. Det er der ikke nogen tvivl om.
Kan se, hvad skolen kan bruges til
Projektet fik en bid af satspuljemidlerne i 2010 og har været i gang i Ballerup, Favrskov, Randers, Silkeborg og Ringkøbing-Skjern kommuner siden 2012.
Talentspejderne henvender sig til børn og unge fra 7. til 9. klasse, og derfor kan man stadig ikke konkludere, om programmet virker, da de involverede unge endnu ikke har kunnet nå at begynde og afslutte en ungdomsuddannelse.
Omkring 80 unge har dog været igennem eller er i en del i programmet og for dem giver det blod på tanden, fortæller Tom Thinggard Pedersen.
- Mange unge kommer igennem forløbet og får styrket deres faglighed, fordi de kan se, hvad de kan bruge skolen til.
Talentspejderne håber at kunne starte op i flere kommuner efter sommerferien.