16-årige Anne efter PISA-test: Svært at gennemskue

Anne Juel Larsen fra 9.b i Aalborg havde svært ved at finde rundt i PISA-testen, selvom spørgsmålene var logiske.

Nemme spørgsmål, men dårligt formulerede.

Det var den oplevelse, 16-årige Anne Juel Larsen fra Herningvej Skole i Aalborg sad tilbage med, da hun tirsdag prøvede en PISA-test.

- Spørgsmålene var ret logiske, men jeg synes, at selve programmet og den måde, som spørgsmålene er formuleret på, er svært at gennemskue, siger Anne Juel Larsen.

- Jeg brugte faktisk rigtigt lang tid på, hvordan jeg skulle besvare spørgsmålene.

Hver femte 'mangler funktionelle kompetencer i problemløsning'

PISA-testen, som Anne Juel Larsen prøvede, var den samme PISA-test fra 2012, som danner baggrund for den rapport, som PISA netop har udgivet.

Rapporten viser blandt andet, at 20 procent af de danske skoleelever er så dårlige til at løse dagligdags problemer, at de ikke kan passe et job eller tage en uddannelse.

PISA har testet 15-16-årige danske skoleelevers evne til at løse simple problemer som at skifte en pære eller købe en metrobillet - og her klarer hver femte danske skoleelev sig altså så dårligt, at de ifølge PISA 'mangler funktionelle kompetencer i problemløsning.'

Dårligt rustet til test

Og netop den praktiske problemløsning er noget af det, Anne Juel Larsen savner i sin dagligdag i skolen.

- I og med, at spørgsmålene er så praksisbaserede, og det ikke er noget, man snakker særlig meget om til dagligt, følte jeg mig ikke særligt godt rustet til testen, siger hun.

- Jeg synes ikke, at vi er særligt gode i Danmark til at gøre vores undervisning virkelighedsnær.

Se hele interviewet med Anne Juel Larsen i fra Herningvej Skole i Aalborg i videoen øverst i artiklen.