Overborgmester: Uden højhastighedstog bliver vi Europas blindtarm

Hamborg og København vil have linjeføring ændret, så rejsetiden mellem de to storbyer kan halveres.

Hvis ikke de tyske højhastighedstog kan fortsætte fra Hamborg til København, risikerer København at blive til Udkantseuropa, frygter overborgmester Frank Jensen. (© Scanpix)

Københavns og Hamborgs borgmestre gør nu endnu et forsøg på at få opgraderet den kommende Femernbælt forbindelse, så togene kan køre med op til 250 km/t.

- Vi skal være ambitiøse. Ellers bliver vi koblet af, og så bliver vi sådan en blindtarm eller udkantsregion i Europa, siger Københavns overborgmester, Frank Jensen, til P1 Dokumentar.

Vil halvere transporttiden til Hamborg

Kravet om højhastighedstog kommer fra partnerne i STRING, som er et partnerskab mellem København, Hamborg, Region Hovedstaden, Region Sjælland, Region Skåne og Slesvig-Holsten.

Ifølge STRING skal det højest tage to en halv time med toget fra København til Hamborg.

- Det vil være halvering af transporttiden fra de nuværende 5 timer, siger Frank Jensen.

Partnerne mødes for at diskutere emnet på en konference i Kastrup d. 27. marts.

Højhastighedstog skaber lufttrafik mellem kontinenter

Ønsket om højhastighedstog bakkes op af professor i geografi ved Københavns Universitet, Christian Wichmann-Matthiessen.

Han er hovedforfatter til en rapport om effekterne af Femern forbindelsen og siger, at et højhastighedstog er vigtigt, fordi det skaber trafik til de lange interkontinentale luftruter.

- Det nærmer sig en skandale, at man i Danmark ikke vil have højhastighedstog. Alle andre lande opererer med højhastighedsanlæg. Rygraden i infrastrukturen i Europa er ved at blive højhastighedsnetværket. Det er de store centre, der forbindes. Vi skal have højhastighedstog til Kastrup lufthavn og videre til Sverige, siger han til P1 Dokumentar.

For meget fokus på Lolland og Falster

Men når Femernforbindelsen åbner, formentlig i 2022, bliver det med maksimale hastigheder på 200 km/t, og så kommer turen til Hamborg aldrig til at tage under 3 timer.

Christian Wichmann-Matthiessen mener, at der er for stort fokus på Lolland og Falster.

- Det betyder ikke så meget for Lolland og Falster, men perspektivet for Storkøbenhavn er næsten et skrækscenarie, siger han.

Højere hastighed kræver, at der bliver anlagt nye spor. Det kunne for eksempel være langs motorvejen. Den positive sideeffekt af det er, at banen kommer til at køre uden om alle de mindre byer mellem København og Rødby.

Så vil langt færre mennesker blive generet af den stærkt forøgede passager- og godstrafik på skinnerne.

Frank Jensen: Dyrere men mere offensiv løsning

Det er dog en dyr løsning, og dertil politisk besværligt, at lave om på det forlig om Femernforbindelsen, der blev indgået i 2008.

Men det kan nås endnu, mener Frank Jensen:

- Det skal ikke forsinke selve anlægsarbejdet på Femernforbindelsen. Man skal tænke langt mere offensivt om den kombination, der skal være af transport på begge sider af Femernbælt, siger han.

Nogen skal indrømme, de har taget fejl

Han får støtte fra Flemming Møller, tidligere medlem af Folketinget for Venstre og bosat på Falster.

- Jeg har i lang tid prøvet at overbevise politikerne om, at det her er en forkert løsning. Det er ikke for sent, hvis nogen vil indrømme, at de har taget fejl, selvom jeg ikke har oplevet det endnu, og det er lidt trist, siger Flemming Møller til P1 Dokumentar.

Den formelle, politiske beslutning i Folketinget om Femernforbindelsen bliver taget til efteråret eller måske først i begyndelsen af 2015.

Hør hele dokumentaren "Støj på linjen til Femern" kl. 14.03 på P1.