Når Marie Hansen sender sine tre børn i skole om morgenen, er det med bekymring.
De går alle på Svend Gønge-Skolen i Vordingborg, der i 2012 sammen med resten af skolerne i Vordingborg Kommune gik forrest for at opfylde regeringens mål om at inkludere flere elever med særlige behov i den almindelige undervisning.
En tanke, der i bund og grund er smuk, medgiver Marie Hansen, men tanken har bare udfoldet sig til alt andet end smuk i praksis.
- Læringen har været dårlig. Der har været voldelige overfald og knivstik. Det er utrygt. Vores børn bliver syge og urenlige. Den mindste er begyndt at få mareridt og spiser ikke sin morgenmad. Den mellemste bliver drillet, og der er ikke styr på tingene, siger Marie, når hun hurtigt skal ridse op, hvad der er årsag til hendes bekymringer.
Fred på gangenMaries ældste datter Sofie fortæller, at det er normalt, at der er uro og råb i hendes klasse, og at elever løber rundt i stedet for at sidde stille og bede om hjælp.
I hendes klasse er fire børn blevet inkluderet fra et specialtilbud, men alligevel er der ofte kun en lærer til at tage sig af alle børnene.
- Der mangler lidt lærere på en eller anden måde, siger Sofie, der har sin egen måde at tackle klassens larm på.
- Så er det, jeg spørger, om jeg godt må sætte mig ud på gangen.
Hør Sofie fortælle om sin hverdag i videoen her:
http://mu.net.dr.dk/admin/programcard/get/?id=urn:dr:mu:programcard:53077059a11f9d197415e57e
Mangel på hænder
Marie Hansen og hendes børn er ikke de eneste, der synes, at det går dårligt med inklusionen i Vordingborg.
I en undersøgelse, Undervisningsningsministeriet har gennemført, svarer kun fire procent af kommunens lærere, at det i høj grad er lykkedes at inkludere elever med særlige behov i den almindelige undervisning.
Og tre ud af fire lærere svarer, at der ikke er hænder nok til at løfte opgaven. Samme opfattelse har Marie Hansen, der har flere eksempler på, hvornår der ikke har været voksne nok til stede.
- Der har været en episode med en lærer, der blev angrebet af et barn, hvor hun var nødt til at få de andre børn til at stoppe barnet. Så børnene blev revet med ind i, at de skulle være med til at stoppe et barn, der har ekstreme frustrationer over ikke at høre til, siger hun.