Søvnekspert: Uforsvarligt at køre taxa 14 timer i træk

Risikoen for ulykker stiger for hver time chauffører sidder bag rattet.

Ole Nørgaard, søvnekspert og overlæge på respirationscenter Vest på Aarhus Universitetshospital. (© DR)

Det er uansvarligt og kan ende galt, når danske taxachauffører kører maratonvagter på 12 til 14 timer.

Det mener Ole Nørgaard, søvnekspert og overlæge på respirationscenter Vest på Aarhus Universitetshospital.

- Jo længere tid og jo mere anstrengende kørselssituationer, man er i, jo mere træt bliver man.

- Så bliver man tiltagende uopmærksom og mindre agtpågivende og dermed er der større risiko for ulykker, siger Ole Nørgaard til DR Nyheder.

Får stift blik efter to timer

Han har forsket i træthed og trafiksikkerhed, og selvom der ikke er forsket specifikt i taxachaufførers kørsel, så peger andre undersøgelser på, at det er en meget dårlig idé med de lange vagter.

- Vi ved fra den tyske autobahn, at folk efter to timers kørsel begynder at køre med et stift blik, altså såkaldt automatkørsel. Det kan man ikke overføre til bykørsel, men det giver et hint om, hvor man er henne, siger Ole Nørgaard.

Derudover er der ifølge Ole Nørgaard en tendens til, at bilister undervurderer deres egen træthed og bliver ved med at køre, selv om det udgør en større risiko.

Der skal kigges på reglerne

Derfor mener Ole Nørgaard, at der er behov for at se på regler for hviletider for taxachaufførerne.

- Man bør kigge på det her. Både af hensyn til chaufførerne selv, men også i forhold til trafikken.

Før man bestemmer sig for, hvordan reglerne skal se ud, anbefaler han dog, at man undersøger taxachaufførernes arbejdsforhold nærmere. For eksempel hvordan pauserne mellem kunderne påvirker chaufførerne.

3F vil have nye regler

I modsætning til lastbil- og buschauffører er der ikke nogen faste regler for, hvor lang tid en taxachauffør må køre i træk. Derfor er det ikke unormalt, at en chauffør sidder i bilen 13 timer i træk eller mere.

Derfor har 3F onsdag lagt op til, at der indføres hviletidsbestemmelser for taxachaufførerne, fordi man mener, at det går ud over trafiksikkerheden.

Vognmændenes brancheorganisation Dansk Taxi Råd har dog på forhånd meldt ud, at de vil have undersøgelser på området, før de vil gå med til at indføre regler.