Danmark er bedst til at opfinde nye produkter og finde bedre måder at fremstille dem på, viser en undersøgelse blandt 30.000 europæiske erhvervsledere og repræsentanter for lønmodtagere i EU-landene.
De danske virksomheder er især gode til at finde på nye produkter, nye arbejdsprocesser og nye måder at markedsføre sig på, skriver Ugebrevet A4.
Undersøgelsen viser blandt andet, at 55 procent af de dansk virksomheder har udviklet nye produkter, mens gennemsnittet for EU er på mere beskedne 41 procent.
Glæde i Dansk Erhverv
Det er analyseinstituttet Gallup, der har undersøgt innovationen, og det viser sig, at Danmark kommer på førstepladsen med flest virksomheder, der siden begyndelsen af 2010 har indført nye eller væsentligt forbedrede arbejdsprocesser.
Det har over 52 procent af de danske virksomheder gjort, mens gennemsnittet for samtlige EU-lande ligger på 36 procent.
Nyheden om Europa-rekord i innovation til Danmark glæder Dansk Erhverv.
- Finanskrisen og de høje omkostninger i Danmark har presset virksomhederne til at være mere innovatiove, mener markedsdirektør Søren Friis Larsen
/DR Nyheder/