Frivillige organisationer om lektiecaféer: De svage børn tabes

I dag overrækker frivillige organisationer anbefalinger om lektiecaféer til undervisningsministeren. De er bekymrede, fordi norske erfaringer har vist, at de svageste tabes på gulvet.

Ungdommens Røde Kors er de bekymret for de kommende lektiecaféer, fordi evalueringer af den norske lektiehjælpsordning viser, at de svageste børn tabes. (© DR)

Efter sommerferien skal alle danske folkeskoler afholde lektiehjælp for eleverne. I dag modtager undervisningsminister, Christine Antorini en række anbefalinger til lektiehjælp fra Ungdommens Røde Kors, Red Barnet Ungdom, Røde Kors i Danmark og Dansk Flygtningehjælp på en konference.

- Lektiecafearbejdet er rigtig vigtigt, og vi har en masse erfaringer, som vi gerne vil dele med ministeren, så vi er sikre på, at vi får det bedst mulige tilbud til de børn, som har brug for lektiecaféerne, siger landsformand i Ungdommens Røde Kors, Amalie Utzon.

De fire organisationer, der står bag anbefalingerne, driver i dag frivillige lektiecaféer rundt i landet for blandt andet børn med indlæringsproblemer.

Norsk lektiehjælp taber de svageste

Ungdommens Røde Kors er de bekymret for de kommende lektiecaféer, fordi evalueringer af den norske lektiehjælpsordning viser, at de svageste børn tabes.

- I Norge har man fra 2010 pålagt alle kommuner at tilbyde lektiehjælp til alle elever fra første til fjerde klassetrin. Det er frivilligt og gratis, siger Sahra Cecilie Hassan, der er medforfatter til evalueringsrapporten fra Norsk institut for forskning om oppvekst, velferd og aldring, NOVA, til DR Nyheder.

Men resultatet i den norske evalueringsrapport er altså ikke lovende i forhold til de danske mål om, at 95 procent af en årgang skal have en ungdomsuddannelse. Her er de svageste børn særdeles vigtige.

Undervisningsminister positiv overfor anbefalinger

Det var tirsdag aften ikke muligt at få en kommentar fra Christine Antorini, men i en pressemeddelelse om konferencen er hun positiv overfor organisationernes anbefalinger:

- Med den nye folkeskolereform får alle elever tilbud om lektiehjælp og faglig fordybelse. Her er det oplagt at gøre brug af de erfaringer, der allerede er blandt de mange frivillige, der i dag hjælper vores folkeskoleelever med lektielæsningen. De gør en stor indsats særligt for de svageste elever, siger undervisningsministeren i pressemeddelelsen fra Ungdommens Røde Kors.

Organisationernes anbefalinger:

1. Et frirum for børn:

"At lektiecaféen er et alternativt læringsmiljø, der fungerer som et frirum for barnet. Der skal være plads til sjov og nærvær, som kan skabe motivation for læring og personlig udvikling."

2. Barnet i fokus:

"At lektiecaféen er baseret på fleksibilitet og metodefrihed som grundlag for at tilpasse støtten til det enkelte barns behov. Barnet skal udfordres, men lektiecaféerne stiller ikke krav om, at der nås bestemte mål."

3. Lysten som drivkraft:

"At frivilligheden skaber rammen om et ligeværdigt møde mellem barnet og lektiehjælperen."

4. Tid til relationer:

"At der i lektiecaféen er god tid til faglig sparring og overskud til den personlige relation til det enkelte barn."

5. Lokal og fleksibel:

"At lektiecaféen altid tilpasses de lokale forhold, og at indsatsen tager udgangspunkt i de lokale behov. Det er disse, som afgør hvor lektiecaféen placeres, og hvem den samarbejder med."

6. Det gode samarbejde:

"At et gensidigt partnerskab er fundamentet for det gode samarbejde mellem de frivillige lektiecaféer og lokale samarbejdspartnere. Det er afgørende, at lektiecaféens samarbejdspartnere kan se værdien af frivillighed."