Sådan gør du, hvis dit fly bliver aflyst eller forsinket

EU-reglerne hjælper dig, hvis dit fly er forsinket.

Københavns Lufthavns passagerer er ramt af forsinkelser og aflysninger i aften. (© SAS)

Alle SAS-fly holder torsdag aften stille i Københavns Lufthavn

SAS' ekspeditionsarbejdere, der står for at håndtere bagagen i lufthavnen, har nedlagt arbejdet og er gået til fagligt møde.

Hvis du oplever, at det sker for en flyafgang, du har billet til, er det ifølge Henrik Sedenmark, jurist hos Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, vigtigt at kontakte det selskab, du har købt billetten af.

- Hvis du har købt din flyrejse hos et rejsebureau, så er det dem, du skal have fat i, for så er det dem, du har indgået aftalen med. Men det kan også være en god ide at kontakte flyselskabet alligevel, så de eventuelt kan fortælle dig om andre mulige afgange, siger Henrik Sedenmark til DR Nyheder.

Ingen kompensation

Hvis dit fly er forsinket eller aflyst, er du ifølge Trafikstyrelsen delvist dækket af EU-forordningen om flypassagerers rettigheder.

Det betyder blandt andet, at du har krav på at få dine penge tilbage ved en aflysning eller en ny rejse til samme destination.

Hvis det er force majeure, og så kan du ikke få økonomisk kompensation for det besvær, aflysningerne eller forsinkelserne måtte medføre.

Hvis dit fly er forsinket

Hvis dit fly er forsinket i længere tid, skal flyselskabet tilbyde dig gratis mad og drikke og sørge for, at du kan ringe eller sende en email og informere andre om forsinkelsen.

Men det kræver, at forsinkelsen opfylder et af disse kriterier:

  • Flyet skal være forsinket to timer eller mere ved rejser, der er kortere end 1.500 kilometer.

  • Flyet skal være forsinket mindst tre timer ved flyvninger inden for EU, der er længere end 1.500 kilometer.

  • Flyet skal være forsinket fire timer eller mere ved flyvninger uden for EU, der er længere end 3.500 kilometer.

Hvis det bliver nødvendigt at overnatte, skal flyselskabet tilbyde et gratis hotelophold og transport mellem lufthavn og overnatningsstedet.

Disser regler gælder dog ikke, hvis flyet bliver forsinket under flyvningen, eller du bliver forsinket, fordi du ikke må forlade flyet i lufthavnen på grund af dårligt vejr.

Hvis dit fly bliver aflyst

Bliver flyet aflyst, skal selskabet tilbyde dig disse tre muligheder:

  • At refundere din billet inden for syv dage samt betale en eventuel returflyvning til dit oprindelige afgangsland, hvis du er mellemlandet.

  • At få din billet ændret til den første mulige afgang til samme destination.

  • At få din billet ændret til en anden afgang til samme destination, hvis der er plads på flyet.

Hvis du får en billet til næste dag, skal selskabet betale for en overnatning på et hotel.

Hvis du befinder dig i udlandet

EU-forordningen gælder alle flyafgange fra EU-lande og rejser med EU-selskaber, der har destination i EU.

Det betyder, at du ikke er dækket, hvis du flyver fra USA til København med et amerikansk selskab, og så er det de lokale regler, der træder i kraft - medmindre du har købt billetten gennem et dansk rejsebureau.

- Hvis det sker, er der ikke andet at gøre end at kontakte dem, du har købt billetten eller rejsen af eller de lokale myndigheder for at finde ud af, hvad dine muligheder er, siger Henrik Sedenmark.

Hvis du har købt en pakkerejse er der stadig mulighed for at få kompensation for forsinkelser eller aflysninger, hvis du klager til Pakkerejse-Ankenævnet.