En forbruger vandt i dag en principiel sag over tv-forhandleren Expert ved Højesteret. Sagen kan få principiel betydning for 2000 lignende sager.
Sagen drejer sig om, at tv-forandleren ifølge forbrugeren ikke havde oplyst, at der snart ville komme nye tv-signaler, som det solgte tv ikke kunne modtage uden ekstraudstyr.
Dermed lægger Højesteret sig til den linje, der blev lagt ved domsafsigelsen i Østre Landsret sidste år.
Det betyder, at forbrugeren er berettiget til at ophæve købet, hvis vejledningen ikke har været tilstrækkelig. Dog har Højesteret en tilføjelse til dommen fra Østre Landsret.
Tilføjelsen er, at forhandleren Expert ved tilbagebetalingen af købssummen havde ret til at fradrage 2.300 kroner for den nytte, som forbrugeren havde haft frem til signalskiftet.
Fik ikke information om teknisk begrænsing
Sagen drejer sig kort om, at en forbruger i 2008 købte et tv. Her blev han ikke oplyst om, at man forventede, at en række tv-kanaler ville blive sendt i et andet format inden for få år.
Derfor kæmper forbrugeren nu for at få 6.499 kroner tilbage for fladskærmsfjernsynet. Det viste sig nemlig siden, at tv-signalerne blev ændret, så han fra i år ikke kunne se fjernsyn uden at købe ekstra udstyr.
Det er Forbrugerombudsmanden, der har ført sagen på vegne af forbrugeren. Her lød argumentet for at føre sagen til højesteret, at sagen rejser et principielt spørgsmål om, hvad en sælger har pligt til at oplyse køberen om forud for købet.
Flere sager afventede dommen
Østre Landsret fastslog sidste år, at køberen ikke havde fået ordentlig besked i forretningen forud for købet.
Men det var man utilfreds med i Dansk Erhverv, der organiserer forhandlerne.
Her lød argumentet, at tv-forhandlerne bliver gjort økonomisk ansvarlige for udgifter, som forbrugerne får på grund af den teknologiske udvikling.
Ude hos tv-forhandlerne har dommen været afventet i spænding. Der ligger nemlig 2000 lignende sager, hvor forbrugere har klaget. Sagerne er sat i bero frem til i dag, da man fra Dansk Erhvervs side ville afvente højesterets dom.
Derudover har Forbrugerklagenævnet 90 sager liggende, som også har afventet afgørelsen.