Det er uklart, hvem der har ansvaret for varen, når du køber produkter eller ydelser på dealsider som for eksempel Groupon, Sweetdeal og Downtown. Det skriver Jyllands-Posten.
Netop nu arbejder Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen på en afklaring af usikkerheden om, hvorvidt det er dealsitet eller leverandøren af den pågældende vare, der står med ansvaret, hvis kunden oplever problemer med varen.
Afgørelse i det nye år
- Det er noget, vi skal undersøge. Vi har oplevet, at forbrugerne bliver kastet lidt frem og tilbage mellem dealsites og de virksomheder, som annoncerer for varen, og præcis det her spørgsmål bliver behandlet af Forbrugerklagenævnet, som regner med at have en afgørelse først i det nye år, siger Benedikte Havskov Hansen fra Forbrugerstyrelsen.
Et dealsite fungerer på den måde, at det markedsfører en vare for et firma for sin kundedatabase, som de typisk har liggende på email og sociale medier. Derefter tager dealsitet en procentdel af omsætningen for den pågældende vare.
Principiel sag om en sofa
Blandt andet har Konkurrence- og forbrugerstyrelsen modtaget en sag fra en jysk kvinde, der har købt en rensning af sin sofa på Sweetdeal.dk. Sofaen blev ødelagt under rensningen, men hverken renseriet eller Sweetdeal vil påtage sig ansvaret for ødelæggelsen.
Ifølge Jyllands-Posten håber Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen nu på, at afgørelsen i denne sag kan danne praksis for, om et dealsite er ansvarlig for varen eller om de udelukkende er ansvarlige for den værdikupon, som de sælger.
Har du haft problemer med en vare, som du har købt gennem et dealsite, så vil DR Nyheder meget gerne høre fra dig. Skriv til os på 1212@dr.dk eller på DR Nyheders Facebook-side.