Danske børn bevæger sig for lidt

Danske børn bruger for meget tid foran computeren og for lidt på at løbe og cykle. Det viser et nyt studie.

Tvillingerne Emma (tv) og Amalie (th) Roland Thostrup bruger mange timer i selskab med familiens iPad. (© DR)

Vi er næsten en måned inde i efteråret, og vinteren er på vej. Samtidig med at naturen skruer ned for varmen og lyset, så skruer de danske børn ned for deres aktivitetsniveau.

Det viser et nyt studie fra Forskningscenter OPUS på Københavns Universitet.

Ifølge studiet lever to ud af tre børn ikke op til Sundhedsstyrelsens anbefaling om, at børn mellem 5 og 17 skal bevæge sig mindst 60 minutter om dagen.

Tablet, tv og tidsfordriv

Tvillingerne Emma og Amalie Roland Thostrup på 11 år sidder ved familiens spisebord i Rødovre ved København og spiller spil på en iPad. Og det er ikke usædvanligt.

- Jeg er ved at blive helt sindssyg. Det er for meget. Jeg kan godt forstå, at de har behov for at slappe af, når de kommer hjem. Det har jeg også selv, men med måde det hele, siger pigernes mor, Lykke Thostrup om børnenes brug af iPad, computer og tv.

Hendes børn er ikke de eneste.

For lidt aktive

Ifølge et studie fra Forskningscenter OPUS på Københavns Universitet overskrider to ud af tre danske børn den anbefalede maksimumsgrænse for skærmkiggeri på to timer.

I studiet blev 730 børn udstyret med en aktivitetsmåler i 7 døgn.

Når Lykke Thostrup ser på sine døtre, så kan hun ikke lade være med at tænke tilbage på den gang hun selv var barn.

- Vi læste jo og legede udenfor. Det kunne jeg godt tænke mig, at de gjorde noget mere. Legede med de andre børn på vejen for eksempel, siger hun.

Idræt er vigtig

Tvillingerne får dog bevæget sig i og med, at de går til henholdsvis ridning og håndbold, men det er ikke alle børn, der gør det.

- Problemet er, at der er rigtig mange børn, som ikke er medlem af idrætsklubber og dermed ikke får den motion, som man bør have. Og som oven i det hele sidder for lang tid foran tv, tablets, computere og så videre, fortæller Niels Egelund, der er professor på institut for uddannelse og pædagogik på Aarhus Universitet.

Går ud over indlæringen

- De har vanskeligere ved at koncentrere sig i skolen og dermed vanskeligere ved at have den opmærksomhed, der skal til for at lære noget. Så motion har altså meget mere betydning, end man egentlig måske har troet, fortæller Niels Egelund.

Og det er forældrenes ansvar, at børnene og de unge får rørt sig.

- Det er først og fremmest forældrene, der skal sørge for, at de stillesiddende aktiviteter ikke fylder for meget, men at der i stedet for er noget motion, siger Niels Egelund og fortsætter:

- Måske skulle man presse nogle forældre ved at sige: 'Ved I hvad, det, at børnene bliver kørt i skole, duer altså ikke. De skal selv bevæge sig. De skal gå eller endnu bedre cykle i skole'.