Over 700.000 seere så kvindefodbold

Det danske kvindelandshold i fodbold spillede EM torsdag aften. Kampen slog seer-rekord for tv-ugen på DR.

Anden halvleg af kampen i kvindefodbold blev set af 731.000 danskere og slår dermed ugerekord, som det mest seete program. (© DR)

Hele 731.000 seere så det danske kvindelandshold i fodbold spille anden halvleg af semifinalen i EM på DR1 torsdag aften. Dermed slår de sportslige kvinder seer-rekord for ugen, ifølge DR.

Hele 41 procent af alle danskere med tossekassen tændt torsdag aften, havde tunet ind på den afgørende fodboldkamp for kvindelandsholdet.

Mest sete program i ugen

I gennemsnit så 668.000 danskere kampen i sin fulde længde torsdag aften.

- Programmet er det mest seete i den her uge indtil videre. Seertallene er ikke ret høje her om sommeren i forhold til vinterperioden, så det er ret fornuftigt resultat, siger DR's medieforsker Mette Birk.

EM slår Tour de France

Ikke overraskende ligger den TV Avis, der blev sendt i mellem første og anden halvleg, på en andenplads som det mest seete DR-program i ugen.

Kigger man på hele juli måned ryger EM i kvindefodbold ind på en tredjeplads, som det mest sete DR-program. Guld på Godset ligger på en førsteplads og andenpladsen indtages af Sommervejret.

Mere overraskende er det, at EM-kampens seertal er højere end seertallet på TV2's studie-afslutning af årets Tour de France. Her så 603.000 i gennemsnit med, mens de kvindelige fodboldstjerner som bekendt havde 668.000 seere i gennemsnit.

Over 1 million kigger forbi

DR har også lavet målinger på, hvor mange danskere, der kiggede forbi kampen og så fem minutters sammenhængede kvindefodbold torsdag aften.

Tallene viser, at over 1,2 millioner forskellige seere stak hovedet forbi EM-kampen i løbet af torsdag aften.