Siden rejsekortets fødsel har eksperter og brugere rettet hård kritik mod det blåhvide chip-kort.
På dr.dk har vi på en liste samlet 13 af rejsekortets brugeres største kritikpunkter. Punkterne har vi forelagt Rejsekort A/S - selskabet bag rejsekortet, der ejes af DSB, S-Tog, Movia, NT, Metro, Sydtrafik og Midttrafik.
Rejsekort A/S har svaret skriftligt på de 13 kritikpunkter. Svarene kan du læse sammen med kritikpunkterne herunder.
Har du en kommentar til Rejsekort A/S' svar, kan du skrive den i bunden af artiklen.
1) Dyrere end billetter
Kritikpunkt: Flere strækninger er dyrere med rejsekort end med en almindelig DSB-billet.
Kommentar fra Rejsekort A/S:
- Det er trafikselskaberne i Danmark, der bestemmer priserne på rejser med bus, tog og metro. Hver enkelt trafikselskab har selv fastlagt deres zonesystem, fastsat priserne for rejse samt rabatordninger i deres egne trafikselskabsområder.
- Det er første gang, at man med "en billet" kan rejse på tværs af flere trafikselskabsområder, og herved oplever kunderne forskellige priser, så det både kan blive dyrere eller billigere.
- Det kan nogen gange skabe ubalance i priserne på togrejser, at DSB's zoner følger skinnerne, mens busselskabernes zoner er fladedækkende. I forbindelse med overgangen til rejsekort harmoniserer DSB dog deres zoner til busselskabernes.
- I Hovedstadsområdet og på Vestsjælland og Syd- og sønderjylland kører man til klippekortpriser. Der vil priserne derfor stort set være de samme, som man oplever i dag. Rejsekort anbefaler af den grund altid kunderne til at finde prisen på en given rejse på prisberegneren på rejsekort.dk.
2) Svært at huske
Kritikpunkt: Det er svært at huske at tjekke ind og tjekke ud. Alene i 2012 glemte brugere at tjekke ud 200.000 gange. Det koster 50 kroner i bøde, hvis man glemmer at tjekke ud, så det har gjort rejsekortet til en dyr fornøjelse for flere.
Kommentar fra Rejsekort A/S:
- Kunderne glemmer i forbindelse med deres rejser at tjekke ud i to procent af rejserne. I områder, hvor rejsekort har fungeret siden 2011, er procenten for manglende tjek ud under cirka én procent.
- Der er en tendens til, at børn og pensionister er bedre til at huske at checke ud end andre rejsende. Under alle omstændigheder falder andelen af de rejser, hvor kunden glemmer at tjekke ud, med tiden. Man skal lige ind i vanen.
- I London Oystersystemet har man en manglende tjek ud-procent på mellem seks og otte procent.
- Det er en misforståelse, at man får en bøde, hvis man glemmer at tjekke ud. I forbindelse med starten på en rejse skal man tjekke ind, og i den forbindelse trækkes der en forudbetaling på kroner 50 kroner for voksne.
- Når kunden tjekker ud, afregnes rejsens pris og den modregnes i forudbetaling. Det betyder at, hvis rejsens pris har været 25 kroner (gennemsnitsprisen på en rejse i hovedstadsområdet), tilbagebetales 25 kroner til rejsekortkontoen.
- Hvis prisen på rejsen har været højere eksempelvis ved rejser på Sjælland, så trækkes der ekstra penge fra rejsekortkontoen.
3) Nemt at snyde
Kritikpunkt: Mens nogen kommer til at betale for ubevidst at glemme at tjekke ud, spekulerer andre brugere i, at det er muligt at få en billig rejse, hvis de bevidst vælger at undgå at tjekke ud - særligt på en lang rejse. Du skal nemlig ikke rejse særlig langt, før gebyret på 50 kroner er mindre end billetbrisen.
Rejsekort A/S har dog indført en begrænsning, så du kun kan glemme at tjekke ud tre gange. Derefter kan dit personlige kort blive spærret, og du kan komme i karantæne i et år. Du har dog fortsat mulighed for at købe et anonymt rejsekort.
Kommentar fra Rejsekort A/S:
- Hvis en kunde spekulerer i ikke at tjekke ud efter en rejse, hvilket kan være en fordel i forbindelse med lange rejser, så kan Rejsekort A/S spærre kundens kort, så kunden først efter 12 måneder igen kan købe et rejsekort personligt eller flex. I mellemtiden må kunden rejse på et rejsekort anonymt.
- Kundens kort kan dog først blive spærret, efter at kunden har fået påmindelsesmails, herefter to mails med advarsel om, at rejsekort bliver spærret, og først derefter spærres kundens rejsekort.
- Det skal bemærkes, at kunder der får påmindelsesmail meget hurtigt ændrer adfærd og foretager korrekt tjek ud. Men der foretages altid en vurdering i hvert enkelt tilfælde. Afgørelsen kan ankes til "Ankenævnet for Kollektiv Trafik".
4) Karantæne for at glemme
Kritikpunkt: Indtil videre er 300 brugere kommet i karantæne. Kritikere mener, at sanktionerne kan ramme de forkerte, så glemsomme brugere bliver nægtet er personligt rejsekort, fordi flere gange har glemt at tjekke ud.
Svar fra Rejsekort A/S:
- Kunder der får deres rejsekort spærret, kan herefter de næste 12 måneder kun få et rejsekort anonymt eller rejse på andre billettyper, papirbilletter eller mobilbilletter. Se også punkt 3.
5) Ens standere
Kritikpunkt: Det er svært at se forskel på de standere, hvor man tjekker ind, og de standere, hvor man tjekker ud.
Svar fra Rejsekort A/S:
- Rejsekort-læserne er markeret tydeligt med henholdsvis et blåt "Ind" og et orange "Ud". Og kunderne gøres opmærksomme på, at de skal orientere sig ved hjælp af både lydsignal og skærmtekst for at sikre, at de har tjekket korrekt ind og ud.
- Rejsekort kører forskellige forsøg med klæbere på det blå punkt og på standeren for endnu tydeligere at markere forskellen på de to kortlæsere. Der er med lys, farvemarkering og skærmtekster gjort forskel på de to typer af kortlæsere.
6) Dyrt for studerende og pensionister
Kritikpunkt: Det halter med rabat til både studerende og pensionister. På flere strækninger er det dyrere for pensionister og studerende at bruge rejsekort, end hvis de køber en 65-billet eller en Wildcard-billet hos DSB.
Svar fra Rejsekort A/S:
- Det er trafikselskaberne, som fastsætter taksterne på både rejsekort og andre billetformer. Rejsekort betyder, at nogle af de velkendte rabatter sløjfes, mens andre kommer til.
7) Ugennemskuelig pris
Kritikpunkt: Det svært at finde ud af, hvad den præcise pris for en rejse er, før du har tjekket ud. Derfor er det umuligt at gennemskue, om du får den billigste rejse ved at bruge rejsekort eller ved at købe en almindelig billet.
Svar fra Rejsekort A/S:
- Rejsekort beregner først prisen for en rejse, når den afsluttes med tjek ud. Ved tjek ud står rejsens pris og saldoen på rejsekort på tjek ud-kortlæserens skærm. På samme måde som prisen for en telefonsamtale først udregnes, når samtalen afsluttes.
8) Forkert pris
Kritikpunkt: Flere brugere kan dokumentere, at rejser ofte bliver dyrere, end den pris de får oplyst på rejsekortets hjemmeside.
Svar fra Rejsekort A/S:
- På rejsekort.dk kan man på forhånd regne prisen for en rejse ud - med rejsekort og andre former for kort og billetter. Sådan kan man sammenligne prisen og finde ud af, hvad der bedst kan betale sig i hvert enkelt tilfælde. Prisberegneren regner korrekt. Man skal sikre sig, at man taster de rigtige oplysninger ind. Herunder om sit rabattrin, sin kundetype mv.
9) Langsom optankning
Kritikpunkt: Hvis du ikke har automatisk optankning, kan der gå flere timer fra, at du tanker op, og indtil beløbet er registreret på rejsekortet.
Svar fra Rejsekort A/S:
- Ikke alt rejsekortudstyr er online, og det betyder, at tank-op via rejsekort.dk kan være op til fire timer om at nå ud til udstyr på stationer og op til et døgn om at nå ud til en bus, der først opdateres, når den kommer i garage.
- Vil man være sikker på altid at have penge at rejse for, kan man få en tank-op-aftale eller tanke op via en rejsekortautomat eller på et salgssted. Så havner tank-op-beløbet på ens rejsekort med det samme.
10) Bip gennem tøj og tasker
Kritikpunkt: Du skal holde afstand til standerne, da de kan skanne gennem jakker og tasker.
Svar fra Rejsekort A/S:
- Kortlæserne kan scanne et rejsekort gennem et lag materiale, men man skal så tæt på det blå punkt og holde det roligt, for at det kan læses korrekt. Man bør dog ikke læne sig op ad udstyret.
- Skulle det ske, at man ved en fejl tjekker ud, fordi man står tæt på tjek ud-kortlæseren i en overfyldt bus, må man gå op til chaufføren og gøre opmærksom på, at det er sket.
11) Svært at tanke op med kontanter
Kritikpunkt: Det er vanskeligt at tanke rejsekortet op med kontanter. Det er særligt et problem for ældre, der ikke har et hævekort eller adgang til en computer.
Svar fra Rejsekort A/S:
- Man kan tanke op på over 100 salgs- og servicesteder rundt om i landet. Der er netop kommet flere til. Det er trafikselskaberne, der er ansvarlige for salg af og service omkring rejsekort.
- Det er et led i salgsstrategien for rejsekort, at langt hovedparten skal ske via nettet, hvor over 85 procent af alle rejsekort sælges, og hvor mere end 75 pct. af kunderne tanker op.
12) Besværligt for turister
Kritikpunkt: Det er dyrt for turister, at rejsekortet er indført, og klippekortene forsvinder. Turister kan kun købe et anonymt rejsekort, der koster 80 kroner i oprettelse, eller de kan vælge at købe almindelige billetter, der kan være dobbelt så dyre.
Svar fra Rejsekort A/S:
- Turister har mulighed for at købe et rejsekort anonymt til 80 kroner, og det kan jo bruges igen, hvis de kommer tilbage til Danmark. Helt ligesom man for eksempel betaler for at få udstedt et Oyster Card i London. Rejsekort anonymt kan købes i rejsekortautomater i Københavns Lufthavn og på Hovedbanegården.
- Der er dog andre billetformer, som turister kan anvende, for eksempel SMS-produkter, Copenhagen Card eller papirbilletter.
13) Forældet model
Kritikpunkt: Flere kritikere mener, at rejsekortet allerede er forældet. Funktionen burde ligge i en smartphone frem for på et plastickort.
- Langt fra alle smartsphones har NFC i dag og iPhones og andre smartphones, der har, kan ikke alle anvendes. Teleselskaberne har endnu ikke en fælles standard for NFC.
- Rejsekort vil i princippet kunne flyttes til mobile enheder den dag, teknologien er til rådighed, og en teleudbyder har en løsning på markedet.
NFC er en netværksteknologi, som virker trådløst på korte afstande, og som muliggør trådløs forbindelse mellem to enheder, der befinder sig i nærheden af hinanden, og som kun kræver, at den ene enhed er tændt for at fungere.