Børns søvnmangel giver dårlig undervisning

Halvdelen af alle danske skoleelever er så trætte, at skolelærerne føler sig tvunget til at sænke niveauet for undervisningen - i hele klassen.

I DR-programmet "9.z mod Kina" må danske elever se sig slået af kineserne i alt fra dansk og matematik til kreativitet og samarbejde. En forklaring kunne være, at de kinesiske elever trods deres længere skoledag ikke har så slemme problemer med søvnmangel som danske elever.

Ifølge de internationale undervisningsstudier TIMSS & PIRLS er der nemlig en klar sammenhæng mellem trætte børn i klassen og klassens generelle niveau. Og de danske tal viser altså, at 47 procent af danske elever er så trætte, at lærerne må sænke undervisningsniveauet.

Peter Allerup, uddannelsesprofessor ved Aarhus Universitet, har samlet tallene ind i Danmark og forklarer resultatet:

- Hvis nogle af børnene har søvnmangel, går det udover kvaliteten af lærerens undervisning for hele klassen. Og det kan altså måles på børnenes resultater efterfølgende, siger han.

Problemer med at gennemføre undervisningen

Line Baadsgaard er lærer på Bryrup Skole i Silkeborg, og hun kan sagtens genkende problematikken bag tallene.

- Når nogle elever ikke er udhvilede, så påvirker det hvilke krav, man kan stille til klassen. Selvom man kører videre med det, man har forberedt, så er der en masse hensyn, man skal tage, både så de kan følge med, men også så de ikke forstyrrer resten af klassen, siger hun.

Hun fortæller, at hun ugentligt oplever problemer med at gennemføre den forberedte undervisning, fordi nogle elever ikke er oplagte, når de kommer til skolen.

- Jeg synes, det er et alvorligt problem. Det handler om disciplinen i skolen, og hvad man møder ind til skoledagen med, om man er klar til at modtage undervisning. Søvn er jo en af de basale behov, der skal være dækket, siger hun.

Søvn er afgørende for indlæring

Poul Jennum, professor og forskningschef på Dansk Center for Søvnmedicin, bekræfter, at elevers manglende søvn betyder meget for undervisningsniveauet, de kan være med på:

- Søvn har betydning for både hukommelsen, og så man helt simpelt bare kan være frisk om dagen. Og hvis man sover for lidt, så bliver indlæringsevnen reduceret, siger han.

En stor undersøgelse fra Rockwool Fondens Forskningsenhed viste i januar, at det er mere end hvert tredje barn i Danmark i alderen 7 til 18 år, der får for lidt søvn.

- Bare en til to timers for lidt søvn har relation til en lang række sundhedsmæssige konsekvenser. Udover tiltagende indlæringsproblemer tæller de også overvægt og nedsat aktivitet, siger han.

Ansvaret er forældrenes

Line Baadsgaard pointerer, at det ikke er med hendes gode vilje, at hun bliver nødt til at sænke niveauet for at få de trætte elever med.

- Ansvaret for at modtage den her undervisning er elevernes og i sidste ende forældrenes. Det er vigtigt, forældrene sætter nogle rammer for deres børn for, hvornår de skal sove, og hvornår de skal være klar til undervisning, siger hun.

Skolen skal gøre forældrene opmærksomme

Mette With Hagensen, formand for Skole og Forældre, giver Line Baadsgaard ret i, at det er forældrenes opgave at sørge for, at deres barn får den rette mængde søvn.

- Børnene er forældrenes ansvar, mens undervisningen er lærerernes ansvar. Men for at børnene kan være parate til at modtage den undervisning, så er der altså nogle ting, der skal med hjemmefra, siger hun.

Men Mette With Hagensen siger samtidig, at forældrene ikke altid er opmærksomme på, at deres barn mangler søvn. Derfor er det vigtigt, at skolen tager kontakt til forældrene, hvis barnet kommer træt og uoplagt i skole.

- Men 47 procent er alt for mange. Og det viser jo, at der behov for, at vi som forældre bliver mindet om, at vores barn har brug for mere søvn, siger hun.