GØLpølser: Halvdelen af kødet er kød

GØLpølser sælger sig selv på at en ’forkælet pølse’ med ’mere kød end de fleste’. Men det er vist for godt til at være sandt.

GØLpølser er ikke en 'forkælet pølse' med 'mere kød end de fleste', sådan som firmaet sælger sig selv som. Det afslører udsendelsen 'For godt til at være sandt' på DR1 i dag.

EU har opstillet regler for, hvad man må kalde kød. Og de siger, at svinekød må indeholde 25 % bindevæv og 30 % fedt og stadig kalde sig kød. Eller sagt med andre ord:

- Hvis man har 100 gram kød, så vil de 25 gram være bindevæv, 30 gram være fedt og de sidste 45 procent muskler, som ellers er det de fleste forbinder med kød. Men det er altså hele herligheden, som er defineret som kød i lovgivningsmæssigt sammenhæng, forklarer ernæringsekspert Gitte Gross, afdelingschef ved DTUs Fødevareinstitut til 'For godt til at være sandt?' og uddyber:

Lovgivningen halter voldsomt

De 55 % er altså grænseværdien for, hvor meget fedt og bindevæv, der må være i definitionen svinekød. Det vil sige, at selvom Tulips GØLpølser, på nær nogle enkelte mere fedtfattige pølser, indeholder omkring 55 procent fedt og bindevæv i deres kød, så holder de sig formelt indenfor lovgivningen. Men det gør det ikke okay, mener Forbrugerrådet:

- Tulip skal stramme op. De sender et forkert signal til kunderne, når de sætter så meget fokus på en kødprocent, der dækker over en kødbetegnelse, som er meget langt fra, hvad vi mener, er den gængse opfattelse af kød, fortæller Camilla Udsen, seniorrådgiver for Fødevarepolitik i Forbrugerrådet til 'For godt til at være sandt?'.

GØLs reklame holder ikke, hvad den lover

- En GØL pølse er en meget forkælet pølse. Den er vant til at føle sig lidt bedre end de andre. For en GØL pølse er lavet på god gammeldags maner og den indeholder mere kød end de fleste. Det gør den lidt sær og vanvittig velsmagende. Prøv én af vores fire lækre varianter. GØL en meget forkælet pølse.

Sådan lyder én af Tulips talrige GØLpølsereklamer, som har kørt henover skærmen i talrige danske stuer, og som slutter med at vise et meget synligt procentskilt, der viser, hvor meget kød der er i deres pølse, og som kan findes på de fleste af deres GØLpølsepakker i kølediskene. Og formålet er simpelt, fortæller ekstern lektor i branding og konceptudvikling ved Dansk Medie- og Journalisthøjskole Peter Andreas:

- Det der er helt tydeligt i reklamerne for GØL-pølser, at Tulip have at forbrugerne skal tro, at deres pølser er lavet af næsten 100 % rent kød - uden fedt, uden bindevæv - rent kød.

Men problemet er altså, at det er det ikke. Og derfor misleder Tulip forbrugerne, mener Forbrugerrådet.

Lovgivningen bør laves om

Men det er ikke kun Tulip, som skal stramme op - det skal lovgivningen også, siger Camilla Udsen fra Forbrugerrådet:

- Selvfølgelig kan man ikke, som forbruger forvente, at alt kød i pålæg og pølser er hakket mørbrad, men virkeligheden ligger meget langt herfra, når der i praksis tilsættes bl.a. fedt og sener.

Og derfor bør både de danske politikere og politikerne i EU sætte sig ned og løse problemet og lave loven for forbrugerne, i stedet for til virksomhederne:

Tulip erkender problemet

Tulip er ikke nødvendigvis uenige med Forbrugerrådet, fortæller Rune Jungberg Pedersen, kommunikationschef i Tulip. De erkender nemlig selv, at der er en forskel på deres definition af kød og forbrugerens opfattelse:

- Jeg tror, at det er rigtigt, at der er mange mennesker, der måske ikke er klar over præcis, hvad der er kød, og jeg kan også sagtens forstå, at der er folk, der kan være i tvivl om, hvordan det er, at man definerer kød. Derfor er det også rigtig fint, at I ['For godt til at være sandt?'.] tager det op, men vi laver jo ikke reglerne og bryder ikke lovgivningen, fortæller Rune Jungberg Pedersen.