I januar kunne 21Søndag afsløre, hvordan DSB betalte PR-bureauet Waterfront til at ansætte journalisten Lars Abild, så han ikke længere kunne skrive kritiske historier om landets jernbaner.
Og i dag kan BT så afsløre, at Waterfronts direktør Lars Poulsen sidste år hyrede en privatdetektiv, som skulle overvåge Lars Abild.
I en mail fra d. 24. august, som Lars Poulsen sendte til en nu suspenderet underdirektør i DSB, fortæller han i detaljer om overvågningen. Det kommer bag på hovedpersonen.
- Jeg er chokeret over, at en tidligere samarbejdspartner har bestilt en detektiv til at overvåge mig i samarbejde med en chef i DSB. Det her beviser langt mere end alt andet, at DSB, som har betalt 200.000 kr. om måneden til Waterfont for at udføre disse ting, er helt og aldeles afsporet i deres virke, siger Lars Abild til DR Nyheder.
Kræver svar fra ministeren
Historien får Venstres medlem af Folketingets Transportudvalg, Martin Geertsen, til at forlange, at transportministeren nu skal forklare, om der fortsat er tillid til DSB-ledelsen.
- Jeg vil ikke skyde nogen ved højlys dag, men det er klart, at transportministeren må ind i denne sag for at forklare, om hans system fortsat har tillid til den nuværende ledelse i DSB, siger Martin Geertsen.
Han undrer sig over, at DSB ikke i august 2012 opsagde samarbejdet med DSB, da Waterfront begyndte at hyre privatdetektiver til kommunikationsarbejde og i stedet ventede med at opsige samarbejdet efter 21Søndags afsløringer.
- Hidtil har man kunnet dække sig ind under, at skandalen lå længere tilbage i tiden. Men nu ser det altså angiveligt ud til, at der også er foregået ting og sager under DSB's nuværende ledelse. Det trækker ikke ligefrem op på tillids-skalaen, siger Martin Geertsen.