PR-bureau tilbød at kompromittere kritisk journalist

Ifølge en tidligere kommunikationschef i DSB Gods, har PR-bureauet Waterfront tidligere tilbudt hjælp til at stoppe kritisk journalists DSB-skriverier.

(Foto: © DR, DR)

DSB Gods blev tilbage i 1999 tilbudt en kampagne fra Waterfront, der også gik ud på at bremse den kritiske journalist Lars Abild, der har skrevet en hel del kritiske artikler om DSB.

Sådan lyder det fra tidligere kommunikationsansvarlig i DSB Gods, Erik Willumsgaard, der selv har oplevet, hvad Waterfront kunne tilbyde på PR-fronten.

- De mente om sådan en som Lars Abild, at man nok kunne finde noget, som man kunne kompromittere med, så man kunne få ham til at stikke piben ind, siger Erik Willumsgaard.

Lars Abild var en sten i skoen

Erik Willumsgaard arbejdede tilbage i 1996-1999 som kommunikationsansvarlig i DSB Gods, der dengang var med i et projekt for Københavns Kommune, om at skulle brande kommunen som europas miljøhovedstad.

Og her var det Waterfront, der skulle hjælpe DSB Gods med PR-arbejdet.

Erik Willumsen talte med direktør i Waterfront Communications, Lars Poulsen, om at DSB Gods var meget i modvind i medierne.

- Det var særligt Lars Abild, der på det tidspunkt var på Berlingske, der var noget af en sten i skoen for os, siger Erik Willumsgaard.

DSB ønskede bedre billede i medierne

Erik Willumsgaard fortæller, at Lars Abild konstant lavede nogle meget negative artikler om DSB, og derfor søgte DSB hjælp hos et professionelt PR-bureau - for at få et bedre billede i medierne.

Der blev aftalt et møde mellem Erik Willumsgaard selv, direktøren i DSB Gods og Lars Polusen fra Waterfront, hvor de præsenterede deres problemer i pressen.

Erik Willumsgaard fortæller, at Waterfront forklarede hvordan de kunne hjælpe DSB med at få et bedre billede i medierne, og at de herunder nævner, at man kunne finde noget på enhver person.

- Vi gjorde godt nok lidt store øjne, siger Erik Willumsgaard.

Nej tak til tilbuddet

Waterfront forklarede overfor DSB, at der indefor PR-verdenen bruges mange forskellige metoder. Og Erik Willumsen fortæller, at de dengang så, at Waterfront hjalp mange med kreativt PR-arbejde - også på Christiansborg.

- Vi sagde tak for tilbuddet uden at få det præciseret nærmere, og så meldte vi tilbage med et nej tak, da vi mente, at det var for kreativt for os. Så ville vi hellere affinde os med at være i modvind, end at gå i gang med sådan nogle metoder, siger Erik Willumsgaard.

Erik Willumsgaard forklarer, at hverken ham selv, eller hans direktør var bekendt med sådanne PR-metoder.

- Så vi var lidt rystende, og tænkte at det var ikke sådan noget business vi skulle ind i. Nu holder vi vores sti ren, og så må vi prøve at se hvordan det går, og gøre vores eget bedste med at fortælle positive historier, siger Erik Willumsgaard.

DR Nyheder har forgæves forsøgt at få en kommentar Waterfronts direktør Lars Poulsen.