Odense indfører sladreordning

Odense kommune vil have indført "whistleblower"-ordning, hvor ansatte kan anmelde ulovlige forhold på arbejdspladsen.

Odense kommune vil have indført "whistleblower"-ordning, hvor ansatte kan anmelde ulovlige forhold på arbejdspladsen. (Foto: © Carsten Bjørn- DR Fyn, Odense- kv09-)

Helle Lykkeby Olsen blev fyret, fordi hun ikke turde gå til sine øverste chefer med mistanke om millionsvindel på Odense Nord Miljøcenter. Af frygt for at cheferne også var indblandet.

Men det skal ifølge Odense Kommune nu være slut med, at ansatte som Helle Olsen ikke tør rapportere om ulovlige forhold på arbejdspladsen.

Kommunen arbejder nemlig på at indføre en såkaldt "whistleblower"-ordning, hvor medarbejdere anonymt kan angive deres kolleger og chefer. Det skriver Fyens Stiftstidende.

- Vi har på det seneste set flere eksempler på, at det er nødvendigt. Vi er en stor kommune, og jeg mener, at det er fair, at vores medarbejdere i enkelte situationer kan komme af med relevant viden på en diskret måde, siger borgmester Anker Boye (S).

Flere kommuner er med

Frederiksberg indførte som den første kommune i landet en whistleblower-ordning og har hidtil haft tre sager, som den i øjeblikket undersøger.

Siden har Københavns Kommune fulgt trop, og adskillige private virksomheder har tilsvarende ordninger.

HK/Kommunal advarer kraftigt imod, at kolleger og chefer anonymt anmelder hinanden.

- Det tegner på en syg kultur, når man skal have hemmelige ordninger. Det burde ikke være nødvendigt. På arbejdspladser med en dårlig kultur kan falske anklager og ubegrundede mistanker misbruges, siger formand Bodil Otto til Fyens Stiftstidende.

Men Odense-borgmesterener uenig.

- Det ønsker jeg ikke. Jeg ser det hellere som en sikkerhedsventil, og det vil også blive muligt for almindelige borgere at henvende sig, siger Anker Boye.

Han vil fremsætte forslaget i løbet af foråret.