Det udskældte togselskab DSBfirst skaber igen ravage i Sverige. Denne gang anklages DSB's datterselskab for at begå kontraktbrud i Gøteborg.
Dermed risikerer endnu en kæmperegning at ende hos de danske skatteydere.
DSBFirst vandt i december sidste år togtrafikken ved Göteborg, men ifølge udbyderen Västtrafik bryder DSBFirst kontrakten på flere alvorlige punkter, hvilket resulterer i aflyste og forsinkede tog.
Kontraktbrud
Og selv om ikke alle forsinkelser er DSBFirsts ansvar, er trafikselskabet Västtrafik stærkt utilfreds.
- Vi er overhovedet ikke tilfredse med punktligheden, der ifølge de aftalte mål skal ligge på 95 procent tog til tiden og vi har kun sjældent været over 90 procent i den her periode, siger Lars Backstrøm, der er direktør i Västtrafik.
Det svenske trafikselskab har derfor gennemført en revision af DSBFirst, og rapporten viser, at DSBFirst efter blot 11 måneders drift har begået en række alvorlige brud på kontrakten.
- Det er så alvorligt, som det kan blive, når vi ikke får det, vi betaler for, og dermed ikke kan levere det, vi skal til vores kunder, siger Lars Backstrøm.
Ledelsen har svigtet
Kontraktbruddene drejer sig blandt andet om manglende lokal ledelse, en uklar organisation og dårlig ansvarsfordeling. Alle disse forhold fører ifølge Västtrafik til forsinkede og aflyste tog.
Professor ved CBS, Caspar Rose, undrer sig over, at DSBFirst efter så kort tid gribes i adskillige kontraktbrud.
- Man har her at gøre med en ledelse, der inden for en kort periode simpelthen ikke lever op til det lovede, og det kan undre, at det sker så hurtigt efter, at man i udbudsmaterialet har lovet guld og grønne skove, siger han til DR Nyheder.
Falske forudsætninger
Det seneste halve års skandale omkring DSBFirst har medført, at flere centrale DSB-chefer er blevet fyret i takt med, at økonomien er faldet sammen på grund af elendig økonomistyring i statsbanernes datterselskab.
Det rejser ifølge Caspar Rose mistanken om, at DSBFirst i december 2010 vandt togtrafikken i Göteborg på et urealistisk tilbudsbudget, som det har vist sig at være tilfældet med øresundstrafikken i år 2007.
- Det har været en kendt sag, at DSB har haft kæmpe problemer med økonomien, og så kommer man ud og byder og vinder opgaven, og det tyder på, at man har vundet opgaven på falske forudsætninger, siger han.
Erstatning
Västtrafik har givet DSBFirst 60 dage til at opfylde kontrakten. Ellers risikerer selskabet at blive smidt ud af Gøteborg. Og det kan koste DSB - og dermed de danske skatteborgerne - mange millioner kroner i erstatning.
DSB har netop udnævnt en ny direktør for alle DSB's selskaber i Sverige. Han lover, at der vil blive ryddet op i organisationen, så DSBFirst igen kan levere det aftalte i kontrakten med Västtrafik.
- Vi skal naturligvis leve op til kravene i vores kontrakt og vi vil derfor arbejde hårdt på, at det sker, siger direktør i DSB Sverige, Peter Christensen.