Svenskerne vil ikke redde DSBFirst

Svenskerne har ingen planer om at komme det kriseramte DSBFirst til ønkonomisk undsætning.

- Vi har en aftale. Aftalen er til for at blive fulgt, og vi kan ikke ændre spillereglerne, mens kontrakten løber, lyder det fra Mats Persson, som er formand for Region Skånes trafiknævn.

Svenskerne har ingen planer om at komme DSBFirst til ønkonomisk undsætning.

DSB's datterselskab DSB First har solgt sig selv for billigt og tabt store millionbeløb på at køre tog i Sverige.

Udadtil er DSB's officielle holdning, at problemerne kan løses, hvis svenskerne spytter en lille halv milliard i kassen.

Regning uden vært

Men DSB har gjort regning uden vært. For de svenske trafikselskaber, som er er kunder hos DSB First, har ikke tænkt sig at betale.

- Vi har en aftale, lyder det fra Mats Persson, som er formand for Region Skånes trafiknævn.

- Aftalen er til for at blive fulgt - og vi kan ikke ændre spillereglerne, mens kontrakten løber, siger han til svensk tv.

Mangler 460 millioner

DSB Firsts økonomiske styrtblødning er ikke til at stoppe - konkluderer en dansk revisionsrapport, som blev offentliggjort i går - medmindre svenskerne træder til med 460 millioner danske kroner.

Det fik DSB til at udsende en pressemeddelelse, hvor det lyder, at det forhandler DSB og svenskerne om.

Men den svenske politiker Mats Persson siger til svensk radio, at det er op til DSB selv at håndtere den økonomiske situation - for eksempel ved at skyde penge til.

Alternativet er konkurs

- Alternativet er, at DSB First går konkurs - og så må togtrafikken i udbud igen, hvor alle togselskaber kan byde ind - og hvor det bedste selskab vil vinde, siger Mats Persson.