Religiøst motiveret vold og chikane har nu nået et så stort omfang, at de tre jødiske, muslimske og kristne trossamfund opfordrer til tolerance og går sammen i en opsigtsvækkende kampagne.
- Jødedom, islam og kristendom er religioner med fælles rødder. Og når roden er den samme, må de nødvendigvis kunne trives og vokse side om side. Vi må ikke lade gadens demokrati definere forholdet mellem troende fra forskellige traditioner, siger Københavns biskop Peter Skov-Jakobsen til Berlingske Tidende.
Han støttes af både Det Mosaiske Troessamfund og Muslimernes Fællesråd.
Københavns Kommunes integrationsforvaltning har den seneste tid set en tendens til, at det primært er unge muslimer, der retter hetzen mod kristne og jøder.
Her er en række andre eksempler:
Midt i januar flyttede den iranskfødte kristne præst Massoud Fouroozandeh fra Odense-bydelen Vollsmose efter omfattende hærværk.
Lederen af frikirken Church of Love, Massoud Fouroozandeh, er sammen med sin familie flyttet fra Vollsmose til en lille by et hemmeligt sted. Det sker, efter at familien har fået to biler smadret, fordi der hang et kors i dem.
Dengang sagde præsten til Kristeligt Dagblad:
- Jeg fik at vide af unge i Vollsmose, at jeg ikke skulle køre ind i området med korset hængende i bilen. Derefter blev vores bil totalsmadret og brændt og sæderne skåret op. Siden blev sideruderne på vores nye bil smadret tre gange.
Efter hærværkene turde Massoud Fouroozandeh og hustruen ikke længere lade deres børn lege på legepladsen i Vollsmose
- Vores børn går ikke med tørklæde, og det gør 99 procent af de andre børn, så de vakte for megen opmærksomhed, og det var ikke trygt at sende dem ud at lege. Derfor er vi flyttet meget langt væk fra Vollsmose, sagde han til Kristeligt Dagblad.
Massoud Fouroozandeh er en af flere kristne med anden etnisk baggrund, der har været udsat for trusler og overgreb. Et albansk medlem af frikirken Church of Love blev for nylig tæsket af sine landsmænd, fordi han gik med et kors om halsen og overvejede at lade sig døbe.
Tidligere i januar har en kristen irakisk familie i to uger modtaget truende telefonopkald om at konvertere til islam. Ifølge Massoud Fouroozandeh har religiøse trusler længe været kendt blandt konvertitter.
- Jeg flygter normalt ikke fra problemerne. Så det er irriterende, at man er nødt til at flytte. Men nu handler det ikke kun om mig, men også om børnene. Det blev for stort et pres. Jeg gik hele tiden og tænkte, ?hvad er det næste, der kan ske ?siger Massoud Fouroozandeh.
Han fortsætter præstegerningen i Church of Love, hvor kirkegængerne hovedsageligt er afghanere og iranere. Siden kirkens grundlæggelse i 1997 har han døbt omkring 500 mennesker. De fleste er muslimer, der er blevet kristne.
Tilbage i jobbet efter chikane
For godt et år siden vendte sognepræst Ulrich Vogel i Tingbjerg ved København tilbage til præstejobbet efter en langstidssygemelding. Årsagen til sygemeldingen var grove chikanerier begået af lokale unge fra bydelen.
De unges chikane og senere den lange sygemelding betød, at Ulrich Vogel - der er åbent homoseksuel - så sig nødsaget til at gå under jorden og forlade sin kirke i en periode, hvilket udløste en regulær mediestorm. Den satte fokus på Tingbjergs store sociale problemer og præsten, som havde været ansat ved kirken i 17 år, blev kend t som tingbjegr-præsten.
Ulrich Vogel ønsker ikke at udtale sig om, hvordan det er nu et år efter, han vendte tilbage til jobbet, siger han til DR Nyheder.
Præst overfaldet ved kirken
Århus Stiftstidende berettede i 2004 om overfaldet på en kvindelig præst ved Gellerup Kirke i Århus.
Præsten blev før gudstjenesten palmesøndag overfaldet i kirkens kælder. Hun havde tre timer før gudstjenestens begyndelse lukket en arabisk udseende mand, som hun ikke kendte, ind i kirken. Manden, som præsten mente var påvirket af spiritus eller medicin, slog hende med knytnæveslag.
Den forslåede præst valgte at gennemføre gudstjenesten palmesøndag, og bagefter hun tog på skadestuen. Hun havde ingen skader, men var sygemeldt i otte dage.
Gellerup Kirke har tidligere haft uro under gudstjenesterne, hvor kirkegængernes biler blev udsat for hærværk. Det førte til, at kirken fik to muslimske vagter til blandt andet at overvåge pladsen under gudstjenesten.
Chikanen går også ud over andre
Det er ikke kun præster, der bliver udsat for religiøs chikane. Almindelige borgere oplever det også. Fra det Mosaiske Trossamfund kan overrabbiner Bente Lexner fortælle om en række chikanesager:
En lærer fra en skole i København NV gør opmærksom på at en dreng ved navn Hayem (jødisk) gang på gang kommer i klammeri med andre drenge på grund af sin herkomst (Det er ikke Hayem der starter).
Sommeren 2010 omringes en ung jødisk fyr af palæstinensere, han sparkes ned og ender på skadestuen.
I august 2010 er nogle jøder på vej hjem fra synagogen. En bil med unge af anden etnisk herkomst standser og råber jødesvin efter dem.
En ung jøde på Østerbro reparerer sin cykel, da en flok unge af anden etnisk herkomst fra samme opgang råber ham an og går imod ham med knyttede næver. Han flygter.
På Vestre kirkegård, der har en jødisk afdeling. Jøder der besøger grave chikaneres af unge med anden etnisk baggrund.
Mange jøder modtager breve om at jøder burde have deres egen planet, de kaldes nazionister. Så vidt overrabbiner Bent Lexner.
Det har ikke været muligt at få eksempler på chikane fra dokumentations- og rådgivningscentret om racediskrimination.
Har du oplevet vold eller chikane på grund af din tro? Så hører vi gerne fra dig. Husk at skrive alle dine kontaktoplysninger og et par ord om, hvordan du blev chikaneret.
Form: Religiøs chikane