En opgradering af et it-system hos jobcentrene fik omkring 8.000 personlige planer for borgere på kontanthjælp til at forsvinde ud i den blå luft, skriver Avisen.dk.
Ekstraarbejde og ressourcesplid
Problemet var, at en opgradering af KMD-systemet Opera fik de såkaldte sygeopfølgningsplaner til at forsvinde ud i den blå luft.
Og foruden usikkerheden om, hvorvidt sagerne ville dukke op igen, har it-kokset betydet en masse ekstraarbejde med at registrere, hvad der var blevet væk.
- Det er ressourcespild ud over alle grænser. Samtalerne med borgerne blev omkring 20 procent længere, fordi vi skulle spørge dem, hvad vi havde aftalt. Meget uprofessionelt, siger afdelingsleder for Jobcentret på Musvågevej i København Teddy Rasmussen.
Efter en måned i uvished er planerne dog fundet igen, men muligheden for, at borgerne i mellemtiden kan have snydt sig kontanthjælp eksisterer stadig, ligesom kokset har kostet en del overarbejde.
Ansatte bebrejder KMD
Ifølge Avisen.dk bebrejder en del ansatte på jobcentrene KMD, at fejlen gør det svært at følge loven, fordi medarbejderne ikke har kunnet kontrollere, om borgerne overholder deres aftaler. Men kritikken preller af på KMD:
- Det har været besværligt, det vil jeg godt anerkende, men jeg mener ikke, der er noget rettidigt forkert i sagsbehandlingen på grund af fejlen, siger ansvarlig for KMD Opera Charlotte Grøn-Jensen.
Hun forklarer, at fejlen er opstået under et meget presset udviklingsforløb, der var nødt til at begynde, før lovgivningen og bekendtgørelser var kommet på plads.
En skal tage ansvaret!
Formanden for dansk socialrådgiverforening, Bettina Post, kræver nu ansvaret for fadæsen placeret hos KMD:
- Jeg synes, det er helt rimeligt, at kommunerne lægger ansvaret hos dem, som har solgt dem et IT-system, der har svigtet, siger Bettina Post.