Danske storbyer skal sænke farten

København og Odense vil som de første nedsætte fartgrænserne til 40 eller 30 km/t i store dele af byerne. Antallet af trafikulykker vil falde med 40 procent, viser undersøgelse.

Lavere hastighed vil betyde færre ulykker på vejene i Odense og København. (© DR)

København og Odense vil som de første nedsætte fartgrænserne til 40 eller 30 km/t i store dele af de tætbefolkede områder med mange fodgængere og cyklister, skriver Berlingske Tidende.

Samtidig skal lastbiler og gennemkørende trafik ledes ud på ringveje eller andre overordnede veje, hvor det bliver tilladt at køre mindst 50 km/t.

København følger trop

Om to uger vedtager byrådet i Odense, at der indføres en fartbegrænsning på 40 km/t på alle indfaldsveje inden for Ring 2 og 30 km/t i de øvrige citygader.

Til efteråret følger København trop: Et flertal i Borgerrepræsentationen (S, SF og R) anbefaler på baggrund af et nyt og omfattende trafiksikkerhedsudspil, at farten skal ned på 40 km/t i de fleste gader. Dog bliver hastighedsgrænsen højere på bl.a. Ring 2, Åboulevard og H. C. Andersens Boulevard.

Ingen planer i Århus

Ifølge en konsulentundersøgelse vil antallet af trafikulykker falde med cirka 40 pct., hvis hastigheden sættes ned til 40 km/t.

I Århus er der ingen aktuelle planer om lavere fart, men rådmand Peter Thyssen (R) mener, det er en god idé.