Børn pjækker mere fra skole

Stadig flere børn i skolens høje klasser pjækker fra skole. Det viser en ny undersøgelse, og det overrasker eksperter.

Hver tredje elev i 9. klasse er blevet hjemme fra skole de seneste 14 dage. (Foto: © Gitte Olsgaard)

De ældste skolebørn har så meget fravær i skolen, at de risikerer ikke at kunne følge med i undervisningen.

Hver tredje elev i 9. klasse svarer nemlig, at de er blevet hjemme fra skole de seneste 14 dage.

Det viser en ny, stor undersøgelse fra Statens Institut for Folkesundhed, som 4.000 elever har deltaget i.

Overraskende højt tal

Tallet er overraskende højt, mener flere eksperter. Blandt andre seniorforsker Karin Helweg-Larsen, som har stået i spidsen for undersøgelsen.

- Det gør det svært at følge med i undervisningen og svært for læreren at følge op på undervisningen, når der hele tiden er så mange væk, siger forskeren til metroXpress.

Og antallet af store elever, der ofte bliver væk fra skolen er steget markant.

I 2002 lavede instituttet en lignende undersøgelse, og her var tallet kun 15 procent. Stigningen kan blandt andet skyldes, at de unge kommer for sent i seng.

Andre normer blandt unge

- Der er kommet andre normer for de unge. De går mere ud sent om aftenen, og de hænger i de elektroniske kommunikationsformer, hvor de måske ligger og venter på en sms om aftenen, siger Karin Helweg-Larsen.

Hun forklarer også fraværet med mistrivsel i hjemmet. Ifølge undersøgelsen oplever hver tredje dreng og hver anden pige at få meget skældud, blive hånet eller ligefrem truet af deres forældre.

Og det kan blandt andet give de unge ondt i sjælen og give søvnproblemer.

Lærerne ikke opmærksomme nok

Men skolerne har også et ansvar for fraværet, mener lektor i børnepsykologi fra Københavns Universitet, Hel­mer Bøving Larsen, der også står bag undersøgelsen.

- På mange skoler er lærerne ikke gode nok til at se de elever, der ikke er bogligt stærke. Det får eleverne til at føle, at de ikke er gode nok, og det får dem til at være opgivende,« forklarer han.

Og det er der nok noget om, erkender formanden for Skolederne, Anders Balle.

- Jo sværere man har det med skolen, jo større risiko er der for, at det bliver et sted, der ikke er sjovt at være. Vi har meget fokus på de børn, men selvfølgelig kan vi altid blive bedre, siger han.