Man bliver blind af det. Man hallucinerer. Man bliver sindssyg af det. Absint er blevet beskyldt for alskens dårligdomme. Men danskerne drikker mere og mere af den grønne alkohol.
Salget af absint stiger med cirka 10 procent hvert år, fortæller landets største importør til metroXpress.
- Unge synes, absint er interessant, fordi den har et farligt rygte og samtidig er stærk med en alkoholprocent på op til 89. De bruger absinten som en slags manddoms-prøve, siger Michael Madsen, direktør i Juuls Vin og Spiritus.
Også ældre er tiltrukket
Også ældre kunder bliver tiltrukket af absintens tidsalder,
- Det er folk, der kan lide tanken om, at de drikker noget, som kunstnerne drak i Paris omkring det forrige århundredskifte, siger Michael Madsen
Sébastien Tutenges forsker i dansk alkoholkultur på Center for Rusmiddelforskning. Han mener, at absintens ‘pikante' image har gjort drikken populær.
- Der er mange, som bliver fascineret af den farlige grønne drik. Dens symbolik er tæt knyttet til myten om den grønne fe, der kan få os til at se ting, som vi ikke kan se i ædru tilstand. Feen viser os en alternativ verden. Det er der mange, der vil prøve på egen krop, siger han.
En mild udgave
De hallucinerende stoffer er dog taget ud af den absint, der sælges lovligt i butikkerne i dag. Rapperen L.O.C. har tit omtalt sin passion for absint - blandt andet i hittet ‘Absinthe'.
Det har en enorm indflydelse på især unge, mener misbrugsekspert Henrik Rindom.
- Absint har fået stor eksponering af en rapper, som mange unge ser op til. Samtidig er smagen nærmest bolsje-agtig, når man blander det med vand. Dermed appellerer smagen også til unge, forklarer han.
Thomas Boston står bag Det Danske Absint Selskab. Han forklarer sin passion sådan her:
- Absint gør en mere frisk, opløftet, klar og udadvendt i modsætning til andre former for spiritus.