Nyt klagesystem skal genskabe tilliden

- Man må håbe, at ingen fremover vil sætte spørgsmålstegn ved klagesystemet, siger formanden for politidirektørerne. Han håber, at tilliden bliver genoprettet mellem borgere og betjente.

Politidirektørernes formand håber, at den nye klageinstans, hvor politiet ikke længere skal behandle klager over sig selv, vil knytte tættere bånd mellem borgere og politi. (© DR)

Tillid. Det er omdrejningspunktet, når formanden for politdirektørerne kommenterer forslaget om, at politiet ikke længere skal undersøge sig selv i klagesager.

- Det vil være med til at genskabe den tillid mellem politi og borgere, som man ikke mener, der er i det nuværende system, siger formanden for politidirektørerne, Jens Kaagsgaard.

Som det er nu, er det statsadvokaten, der behandler klager af politiet.

Nyt forslag til efteråret

Men til oktober kommer justitsminister Brian Mikkelsen med et lovforslag om, at der bliver oprettet en helt ny, uafhængig myndighed, der skal behandle klager over politiet. Det skriver Jyllands-Posten.

I 2007 var der omkring 1200 klagesager over politiet.

Hilser initiativet velkommen

Men formanden for politidirektørerne har ikke opfattet de nuværende klageinstanser som et problem, men hilser alligevel det nye initiativ velkommen.

- Man må håbe, at der fremover ikke er nogle, der sætter spørgsmålstegn ved klagesystemet. Det er der jo mange, der har gjort løbende igennem de senere år af forskellige årsager, siger Jens Kaagsgaard.