Second Life er dødt

Er der liv efter Second life? Det spørgsmål melder sig efter, at det sidste søm er slået i den, for et år så hypede, virtuelle kiste kaldet "Second Life".

Forbindelsen mellem virkelighed og Second Life var ifølge ekspert for lille til at brugerne kunne identificere sig med "livet" derinde.

Der var ikke grænser for, hvad og hvem der skulle repræsenteres i Second Life for et år siden.

Virksomheder og offentlige institutioner skulle være repræsenteret i det nye wonderland. Privat skulle man helst også være til stede med sin "avatar", som er udtrykket for den figur eller den repræsentation af sig selv, man styrer rundt inde i Second Life.MediaLinks:

Det er nemt nok at pege fingre af Second Life i dag, for det floppede jo noget så grueligt - set i forhold til de forventninger, der på et tidspunkt blev stillet til fænomenet. Men jeg var der selv, og DR var der. Halvt af nysgerrighed og halvt af frygt for ikke at være med på den nye store webbølge.

På et tidspunkt, da hypen nåede skyhøje mål, forekom manglende repræsentation i Second Life nærmest som en fornemmelse på linje med en virksomhed uden en hjemmeside. Selv SKAT havde deres afdeling i Second Life.

Game over

Men nu er den virtuelle leg ifølge flere eksperter game over.

Chefredaktør for online magasinet ComeOn, Jens Nielsen, kan registrere, at interessen for Second Life er styrtdykket, udtaler han til dr.dk.

- I de fora, vi overvåger, og i de henvendelser, vi får på ComOn, er Second Life fuldstændigt forsvundet. Interessen var enorm, men det har slet ikke kunnet holde til de forventninger, der blev stillet på et tidspunkt.

Ikke alene som bruger synes fænomenet at være dødt. Som forretning ser man, ifølge Per Andersen, nordisk-direktør for analysevirksomheden IDC, også de sidste dødskramper.

- Second Life er dødt i en forretningsmæssig sammenhæng, lyder det fra analytikeren Per Andersen, der udtaler sig til online tidsskriftet magasinet Version2.

Hvorfor denne korte og grumme skæbne?

Ifølge chefredaktør for online magasinet ComeOn, Jens Nielsen, skal svaret på dét spørgsmål søges i fænomenets manglende forankring i virkeligheden.

Chefredakt?r p? Comon Jens Nielsen men er, at d?dr?rsagen skal findes i den manglende fordbindelse til virkeligheden i Second Life.

- Facebook er populært, fordi man kan være sig selv - og alligevel ikke helt. Man kan være en version af sig selv, men det er tæt forbundet med den virkelighed, vi kender, siger Jens Nielsen til dr.dk.

og chefredaktøren fortsætter.

- Vi bruger Facebook til noget. Vi skaber netværk. Second Life er for langt ude, og vi bruger det ikke rigtigt til noget. Altså, man kunne jo flyve rundt og så videre, men i hvor lang tid er dét sjovt? Det er for tegneserie-agtigt.

Manglende merværdi

Ph.d. studerende Simon Ostenfeld Pedersen forsker i virtual reality, og selv om han indskærper, at Second Life ikke er rendyrket virtual reality, så har han også et bud på, hvorfor Second Life mistede pusten.

- Second life bød ikke ind med noget unikt. Det havde ingen merværdi at besøge fx SKAT i Second Life. Alt hvad du har med SKAT at gøre, kan du klare via en opringning eller et website, siger Simon Ostenfeld Pedersen til dr.dk.

Heller ikke når det gælder mere oplevelsesorienterede institutioner slog fænomenet an på sigt.

- Statens Museum for Kunst tilbød intet man ikke kunne få ved at besøge muset. Tværtimod. Det var jo super kedeligt at være derinde i Second Life i forhold til i virkeligheden, siger Simon Ostenfeld Pedersen til dr.dk og fortsætter.

- I 1963 tegnede Jørn Utzon et museum til Asger Jorn, som aldrig blev realiseret. Det var et meget visionært tænkt projekt, hvor man skulle kunne gå rundt om frit svævende billeder. Dét kunne man jo fx have realiseret i Second Life, siger Simon Ostenfeld Pedersen til dr.dk.

Men det gjorde man ikke, og ifølge Simon Ostenfeld Pedersen er det netop Second Lifes problem - at man ikke i tilstrækkelig grad fik udnyttet de ressourcer, som mediet tilbød.

Er der et liv efter Second Life?

Man kunne med rette spørge, om der bliver noget næste hype.

Chefredakt?r p? Comon Jens Nielsen men er, at d?dr?rsagen skal findes i den manglende fordbindelse til virkeligheden i Second Life.

Ifølge Per Andersen, nordisk-direktør for analysevirksomheden IDC, vil der opstå noget nyt i asken af Second Life.

- Det kommer tilbage under en eller anden form, det er helt givet, siger han.

Og noget tyder på, at han har ret. Google - naturligvis - barsler med 'Google Lively', som ligner Second Life. Brugeren kan skabe sit eget rum og sin egen person, og man kan besøge andres rum.

Så hvis du troede, at den virtuelle storm var reddet af med begravelsen af Second Life, og at du kunne gemme dig ude i virkeligheden, må du tro om igen.

Der er flere avatarer at lave og flere verdener at udforske. Med mindre du tror, det bliver en døgnflue altså.