Højskoler kan blive turistmagnet

De gode gamle højskole kan komme til at spille en central rolle i turistindustrien. En kulturel dannelse og kreativ stimulering er i centrum og det kan højskolerne tilbyde.

Bornholms Højskole er en af de mange højskoler, som kendetegner Danmark. (© www.bornholmshojskole.dk)

De danske højskoler kan komme til at spille en stor rolle i fremtidens danske turistpolitik.

- Vi vil gerne lære noget, og vi vil gerne lære noget om os selv, og det er jo netop det, mange højskoler tilbyder. siger Peter Kvistgaard, der er adjunkt på Aalborg Universitet, hvor han blandt andet forsker i turisme, skriver Nordjyske Stiftstidende.

Amerikanske turister

Han peger på, at mange vil have have viden og oplevelser, og at mange danskere for eksempel tager på maler- eller kokkekurser rundt om i Europa. Og millioner af europæere og amerikanere, især gruppen over 60 år, er parat til at rejse ud for at få kulturel dannelse, kreativ stimulering og uddannelse. Netop det, højskolerne kan give, mener Peter Kvistgaard.

European Travel Commission har netop kortlagt en række mega-trends, der de kommende år vil skabe høj vækst på de europæiske turismarked. Og en af trend'erne handler netop om det højskolerne kan give.

Kulturel dannelse

Den kaldes Cultural and creative tourism. Så hvis man hæver blikket ud over landets grænser, så står der millioner af velstillede og rejselystne europæere og amerikanere klar til at tage på højskole.

- Gruppen på 60+ vokser. De har tiden, og de har pengene til at tage af sted, siger Peter Kvistgaard.

Han tror, at de korte kurser kan udvikle sig til givtige forretninger for højskolerne, hvis de kan samle den nye udvikling op.