Ejendomsmæglernes kreative løsninger forplumrer markedet. De skulle hellere sænke priserne, lyder det fra både Forbrugerrådet og Danske Boligadvokater.
- De kreative løsninger er i bund og grund noget pjat. Det afgørende er, om bolighandlen foregår på fuldt gennemsigtige vilkår for både køber og sælger, siger formanden for Danske Boligadvokater, Henrik Høpner.
Uskik med gaver
Han mener, at ekstra-gaver er en uskik, som gør markedet svært at gennemskue.
- Jeg vil foreslå mæglerne, at de giver et afslag i prisen i stedet. Det skal ikke være en fladskærm, der afgør dit livs dyreste handel, siger han.
Afdelingschef i Forbrugerrådet Karsten Kolding kalder de nye tilbud for under lavmålet. Han synes også de nye metoder er dybt problematiske og fjerner fokus.
Smarte sælgertricks
Nogle ville måske indvende, at det er forbrugernes eget ansvar at vurdere mæglernes tilbud, men smarte sælgertricks gør det vanskeligt, mener Henrik Høpner.
- I den ideelle verden skal forbrugeren selvfølgelig sørge for at tage vare på sig selv, men problemet er, at man meget hurtigt bliver hvirvlet ind i smarte sælgertricks, og det er utroligt svært at bevare overblikket - specielt med ejendomshandel, siger han.
Kunden betaler
Selvom to gratis fladskærme eller et sæt gratis møbler kan lyde som et utrolig godt tilbud, skal man da heller ikke være i tvivl om, hvem det i virkeligheden er, der må punge ud for de ekstra gaver, mener vicedirektør i Dansk Ejendomsmæglerforening, Thomas Torp:
- I den sidste ende er der jo kun én til at betale, og det er kunden. Pengene skal jo komme et eller andet sted fra.
Ejendomsmæglernes brancheforening har ikke noget at indvende, så længe der er lovligt.