Landbrugets fremtid er nicheproduktion

Lækre landbrugsprodukter for rige kunder. Det er dansk landbrugs fremtid Der kommer nemlig hård konkurrence på eksportmarkedet for de almindelige landbrugsprodukter, mener Landbrugsrådets cheføkonom.

(Foto: © DR, DR)

Danmark har en betydelig position på de internationale fødevaremarkeder.

Vi eksporterer to tredjedele af de landbrugsvarer, vi producerer, hvilket giver en samlet eksportindtægt på cirka 60 miliarder kroner om året, og i flere end 150 lande er der danske landbrugsvarer på hylderne.

Men det billede vil ændre sig, mener Landbrugsrådets cheføkonom Leif Nielsen ifølge magasinet Food Culture.

Voksende konkurrence

Ifølge Leif Nielsen vil eksporten blive udsat for voksende konkurrence. Men landbruget vil ikke få mindre betydning af den grund.

Den stigende verdenshandel betyder, at Danmark kan finde flere kunder til højkvalitetsprodukter. Danmark kan nemlig blive en nicheproducent af lækre kvalitetsprodukter til de nye segmenter af rige forbrugere rundt omkring i verden.

- Derfor er vores chance på markedet for produkter af høj kvalitet, siger han.

Landbrugets cheføkonom mener, at der vil blive åbnet muligheder for at dansk svinekød og mejeriprodukter får bedre afsætningsvilkår trods en faldende betydning i den samlede verdenshandel.